fredag 31 juli 2009

The Searchers - 1956



Mycket är sagt om John Fords mästerverk The Searchers eller Förföljaren som den hette här, och själv anser jag att det spelar ingen roll vad jag skriver för jag kan inte göra den rättvisa hur som helst. Jag har skrivit förr att jag har suttit med klumpar i bröstet och fuktiga ögon och det är inte annorlunda den gången hellre. Redan den inledande scenen med en inkommande Ethan så är det i gång igen, samma i scenen när han upptäcker att hans brors gård har blivit attackerad och han kastar fodralet till winchestern och rider ner. Det är så kraftfullt att jag inte kan låta bli att ta det till mig. För om det är något som denna filmen är så är det kraftfull och vacker.

John Wayne har aldrig direkt varit någon karaktärsskådis utan han mer har alltid bara "varit". Han är en sådan kraftfull personlighet så man kan inte låta bli att dras till honom och därför har det väl aldrig direkt varit så värst lönt att ge honom andra roller än sådana som är "honom" Men här har Ford verkligen fått fram Wayne och fått honom att göra sin bästa roll. Jepp, till och med rollen i Roostern Cogburn får på nöten här. Men egentligen så spelar det ingen roll vad han gör för roll så är han ändå The Duke i både ur som skur. Och det kommer jag alltid att älska honom för.

När man var liten så lektes det alltid cowboys och indianer och hade man ingen pistol så gjorde man antingen en sig av en gren eller en bit trä och hittade man inget så användes pekfingret samtidigt som man gjorde alla effekterna själv. Nu för tiden behöver knattarna inte leka eller fantisera ihop för nu får de alla vapnen de vill ha i sina dataspel och cowboys och indianer-leken dog nog fan med min generation, tråkigt nog.

Men vad jag ville komma till var att förutom leka det så var jag i alla fall fascinerad av westernfilmer, inga spaghettiwesterns utan de gamla hederliga svartvita filmerna som alltid rullande antingen på danmarks-kanalerna eller ettan eller tvåan och de bestod mest av cowboys och indianer och jag älskade varenda en av dem, morsan med för hon visade dem för mig. Men så kom stunden när denna gick på tv och morsan spelade in den och jag såg den om och om igen och visst var den spännande som fasiken men det som etsade sig fast hos mig är scenen när The Duke äntligen får tag i Scar och skalperar honom och sedan kom ur tältet med skalpen i näven. Den scenen satte sig för alltid hos mig för det visades aldrig annars och att dessutom det var John Wayne som gjorde det, gjorde bara att min fascination och beundran av honom växte.

Och trots jag sett filmen många gånger nu så är det fortfarande lika spännande varje gången den scenen kommer och trots jag sett miljontals med grövre och värre saker än det nu så är det fortfarande en rätt grov scen tycker jag. Att sedan John Ford valde ta med den visar bara hans storhet som regissör. Ford inte bara fick till fin regi utan han satte verkligen en standard på western-filmerna och han om någon satte Monument Valley på kartan som ett fantastisk ställe med underbara miljöer. Och han inte bara skapade en filmklassiker med denna filmen. Han skapade ett monument!

16 kommentarer:

Hedulven sa...

Bra skrivet! En riktigt bra film med underbart foto och en stark prestation av Wayne. Får nog se om denna i kväll.

Weekend Video sa...

Tack! Roligt att det uppskattades :D
Du gör helt rätt i att se den, själv ska jag se The Green Berets i de kommande dagarna.

khenrikm sa...

*flämt* ...vad är det för fel på spaghettiwesterns? De flesta kan väl inte mäta sig med John Ford-filmer, men ändå? Elaka skurkar och slampiga kvinns, och en hel del skägg också (men inte på kvinnsen). Jag måste säga att jag föredrar spaghettivarianten. (Minns vagt att du gillar Keoma. Är jag ute och reser då?)

Weekend Video sa...

Jag menade att detta var INNAN spaghettiwesternsen ;D

Vid den tiden visste man knappt att italiensk film fanns hahaha
Keoma gillar jag skarpt, samma med Django. Once Upon A Time In The West är ett mästerverk och The Good, The Bad And The Ugly är bra, samma med For A Few Dollars More. Men annars är det ingen direkt genre som fastnat hos mig faktiskt även om jag älskade Trinity-filmerna som liten med. Fast överlag så föredrar jag jänkarnas westerns :D

Hedulven sa...

En rättelse bara: "Monument" Valley ska det vara. :) Går bättre ihop med din avslutning med, hehe. När det gäller spagge vs jänkare är det nog 50-50 för mig. Favoriten är den nämnda "Once Upon a Time in the West" och "The Great Silence". Och faktiskt blev jag riktigt förtjust i den underskattade "Duck, you Sucker" när jag såg om den härom dagen. Men andra närliggande favoriter är just regisserade av John Ford: "The Man who Shot Liberty Valance" och "My Darling Clementine". Och givetvis Peckinpahs alster "The Wild Bunch", "Ride the High Country" och "Pat Garrett & Billy the Kid". Och då har jag inte ens nämnt Howard Hawks (förrän nu). :)

Weekend Video sa...

Fixat! :D

The Great Silence ska givetvis också vara med bland de bästa spaghettiwesterns, helt klart! Men andra "spaggar" utöver dem är inget jag finner njutning i. Mannaja är fruktansvärt seg, iofs inget ovanligt när det gäller Martino, och resten av alla Sabata, Sartana och alla dess kopior har aldrig fallit mig i smaken.

Just Duck You Sucker har jag aldrig gillat, klarar inte av Rod Steiger hahaha

Men när det gäller amerikanska westerns så finns det hur många som helst. Bara att ta Peckinpahs The Wild Bunch, Pat Gerrett & Billy The Kid, Ride The High Country och Major Dundee framför allt!! Rio Bravo, Rio Lobo, Red River, The Cowboys, True Grit, Kevin Costners magnifika Open Range, utsökt film! och många många fler... Listan kan bli hur lång som helst men nu blev jag verkligen sugen på att se om Open Range igen bara för det. Damn you!!! ;D

Hedulven sa...

Jag har också bitvis svårt för Steiger, men filmen blev fanimej lyckad till slut, trots alla skiftningar. Jag förvirrade kanske med inlägget, Duck you Sucker är inte bland favoriterna, men jag blev ändå riktigt nöjd, då det var första gången jag tog mig igenom hela filmen. Open Range är fantastisk. Den bästa westernfilmen sedan, ja, det vet jag inte. Den har liknande handling som gamla Ford-favoriten "My Darling Clementine", lite gammaldags stuk, och samtidigt stenhård på sina ställen.

Weekend Video sa...

Skönt att höra vi delar smak på den fina filmen med :D

Tummen upp för dig!

Tobias Thuresson sa...

För mig är den ultimata westernfilmen (efter Leone-trilogin, förstås) Keoma. Den sitter så hårt i krysset att det är läskigt.

Amerikanska westerns har jag aldrig riktigt fastnat för, förutom Pale Rider, Outlaw Josey Wales och Hang Them High. Är dock lite nyfiken på Wild Bunch eftersom jag gillar Peckinpah.

Weekend Video sa...

Gillar du Peckinpah men inte sett den så borde du ha stryk! Missa inte Major Dundee, Ride The High Country, Pat Garrettt & Billy The Kid när du ändå är i gång.

Tobias Thuresson sa...

Haha... nja jag mjukstartar med Wild Bunch. Fanns billigt på axel.

Weekend Video sa...

Bättre du tar Peckinpah-boxen och får Pat Garrett & Billy The Kid, Ride The High Country och Ballad Of Cable Houge på köpet ;D

Kolla annars in de svenska släppen på Wild Bunch och Pat Garrett... Samma utgåvor fast med text på extramaterialet, är det inte på de amerikanska så jag kör dubbelt där :D

Tobias Thuresson sa...

Jag har inte hur mycket pengar som helst :-) Otextat extramaterial rör mig inte i ryggen. Hade MVG i engelska.

Weekend Video sa...

Oj, nu luktar det skryt visst. Undrar var det kommer i från? ;D

Hade själv en trea iofs men när det gäller Peckinpah så ser jag till att vara "klädd" så jag inte missar något. Alla har vi inte MVG ;D

Tobias Thuresson sa...

:-) Nu är den beställd iallafall så snart luktar det krut i vardagsrummet här.

Weekend Video sa...

Så ska det låta!