onsdag 8 juli 2009

Anvil: The Story Of Anvil - 2008



The Story Of Anvil är en dokumentär om gruppen Anvil från Kanade. De har härjat på i över 30 år och aldrig fått något egentligt genombrott och detta handlar om deras kamp att få ett skivkontrakt, turnéer, familjeförhållande, vänskap, tavlor, skivinspelningar, fans och styrkan i att tro på det man gör och att aldrig ge upp.

Jag måste erkänna att jag har kännt till dem lika länge som jag har lyssnat på metal och har till och med haft en vinylare med dem men den sattes aldrig på, konstigt nog. Varför vet jag inte men det kan berott på att man hade andra intressantare grupper att lyssnapå då, trodde man. För nu är det jag som står med skägget i brevlådan för de är ju för fan bra på riktigt! Om man gillar hård musik eller helt enkelt en bra musikdokumentär så bör man se denna för det är den verkligen värd.

Den är full av värme och det är inte utan att man blir rörd av killarna i bandet och deras tro på sig själva och sin musik. Sen att man får se att även kanadensiska musiker har problem med den svenska kollektivtrafiken är kul bara det. Mycket trevlig stund med skön musik och sköna karaktärer utlovas. Att se lips, sångaren i Anvil, möta forna hjältar eller stjärnor han spelat med och inte bli ihågkommen är rätt jobbig för det visar bara skillnaden på "stjärnor" och stjärnor.

Rekommenderas!

4 kommentarer:

Mr_v sa...

Anvil har funnits i bakgrunden under mina gamla hårdrocksår också, men förutom låten "Metal on Metal", som är riktigt grym, har jag aldrig ägnat dem nåt större intresse. Nåt som den här filmen, som jag är sjukt pepp på, verkar ändra på. Hur fick du tag på den? Har den dykt upp på dvd än? Var i så fall? För denna måste ses å det snaraste!

Weekend Video sa...

Här kan du köpa den:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/8839208/Anvil-The-Story-of-Anvil/Product.html

Själv såg jag den på divx men jag tror fanimej jag kommer att köpa den för den tog hos mig. Mycket fin film.

Mr_v sa...

Region 2 redan till och med? Fan, trodde den här skulle dröja ett tag, ty den är väl redigt färsk. Den borde jag ju ha kunnat sökt reda på själv, min late jävel. Tack som fan i alla fall, beställningen är gjord!

Weekend Video sa...

Ingen fara :D

Bara kul att kunna hjälpa till lite!