tisdag 7 juli 2009

Rambo III - 1988



Den tredje filmen om John Rambo och denna gången är han i Afghanistan och vevar mot den Röda Armén. Givetvis är Trautman med igen.

Detta är min minsta favorit av filmerna om Rambo men nu när jag såg den så slog det mig att det är väldigt bra actionscener i den, mycket bättre än i tvåan samt att denna är bättre gjord med både miljöer som kulisser och liknande. När djungeln och lägret i tvåan mer ser ut som kulisser och studio så är detta mer "äkta" i sitt utseende och det gör sitt med för att få mig att omvärdera denna. Stallone är större än vanligt här och ärren lyser skarpt fast var är de på ryggen som vi såg så tydligt i First Blood?

En annan sak som är rätt löjlig här är dess anti-ryska ton som blev ännu dummare när filmen kom ut och det visade sig att ryssarna redan lämnat Afghanistan. Sen att de rebeller de hjälper är Talibaner, som vi alla vet hade hyss för sig med WTC-tornen, gör sitt med nu för att få en att klia sig i skägget. Men det kunde manusförfattarna inte förutse att Rambos hjälp indirekt skulle hjälpa till att störta tornen 13 år senare...

Men överlag en bra och filmiskt bättre film är tvåan men inte lika underhållande så där stupar den. Men självklar i samlingen och ett trevligt sällskap en kväll när åskan går. Som i kväll till exempel.

5 kommentarer:

Jay sa...

Jag tycker att trean är den bästa, Skurken är riktigt skön

Weekend Video sa...

Fast han har rätt lustig dialekt när han pratar engelska så han låter rätt komisk faktiskt. Tror inte det var meningen riktigt.

Mr_v sa...

Fast just att han hjälper de som senare blev USA:s fiende numero uno gör ju den här hejdlöst underhållande såhär med facit i hand. Borde kanske visas som utbildning till blivande CIA-bossar så de förstår hur snabbt skutan kan vända.
Stabil actionunderhållning annars, tycker jag också.

Weekend Video sa...

Jag måste erkänna att nu var den väldigt imponerande i sina actionscener, mycket bra till och med. Har totalt omvärderat den nu faktiskt fast som underhållningsvärde är tvåan vassare i sin serietiningsframtoning.

Daydreamer sa...

Rambo 3 är faktiskt rätt ok. Vissa scener är ju rejält fåniga men för det mesta är actionscenerna imponerande..