onsdag 22 juli 2009

The Enforcer - 1976



Vad som skiljer sig denna från Magnum Force är det att här är det för det första en helt annan och framför allt bättre regissör, James Fargo. Detta var hans första film som regissör och han gjorde sedan Every Wich Way But Loose men även bottennapp som Forced Vengeance med en urlökig Chuck Norris i en omöjligt ännu lökigare cowboyhatt men han räddade sitt rykte med att regissera delar i den saknade serien Guldapans Hemlighet. Tänk om den kunde komma på DVD?

Vad som mer skiljer denna är våldet. Det är råare och skitigare här och det sätts redan i början en standard på det när Harry kastrerar en kille med magnumen samt beslutet att kasta in en jäkla massa sexreferenser. Till exempel porrfilmsinspelningen som kraschas under en vild jakt eller varför inte när Harry går på bordell under aliaset Larry Dickman och han besöker stället på rekommendation från hans bror. Mycket underhållande får jag säga. Humoren är även den på den nivån som när han målar upp ett scenario med borgmästarens assistent där hon erbjuder sig att göra en show med en shetlandsponny för honom för 5 dollar.

Men tempot är de högre och snabbare med samt speltiden ligger på behagliga 92 minuter till skillnad från Magnum Force´s 115 minuter eller vad nu det var. Den var för lång och träig medan denna flyter på fint och man har kul hela vägen och det märks att Clintan har roligare här med. Visst ser han mer gubbig ut här i den första och solbrillorna är där äkta gubbvarning på men glimten i ögat är där och Harrys coola nonchalans är på topp. Tyne Daly från Cagney & Lacy är kalas här som Harrys nya partner och tar verkligen ingen skit. Och som sig bör så känner man igen fler av ansiktena här från de andra filmerna.

Överlag en jäkligt bra och kul film och den bästa efter originalet helt klart. Egentligen hade det räckt med dessa tre filmerna tycker jag för det går mer utför sedan för att krascha helt med Dead Pool. Så de som vill och kan bör nöja sig med dessa tre och undvika de två sista. Själv har jag den feta boxen men ärligt talat så var det *host* mest för brickans skull.

Rekommenderas varmt!

5 kommentarer:

Mr_v sa...

Fan, jag får en tår i ögonvrån varje gång Guldapans hemlighet nämns. Skulle dra ut ett par tänder utan bedövning för att få loss en dvd-box. Det kanske mest irriterande av allt är att jag verkar helt ensam i min bekantskapskrets med att minnas denna suveräna ävetyrsserie som starkt präglade min barndom.
För övrigt håller jag med om att den här äe underhållande, men måste nog säga att jag tycker Dirty Harry-filmerna har en rätt jämnt fallande kvalitetskurva där nummer ett är bäst och den sista är klart sämst (fast ändå bättre än mycket annat).

Weekend Video sa...

Jag har inga direkta minnen av serien mer än lösa grejor men jag vet jag följde slaviskt. Men då minns jag Uppdrag Singapore mer :D
Fan, tv var allt bättre förr!

Mr_v sa...

Det är ungefär detsamma här. Vill minnas att han hamnade i ett japanskt fångläger och sattes i plåtcell utan vatten i stekande sol i ett avsnitt, det tyckte jag var jävligt hemskt. Å sen hans enögda jycke imponerade ju å det grövsta. Det var i vilket fall som helst det absolut bästa jag visste när det gick, men man var väl inte mer än 7-8 bast.
Köpte Buck Rogers in the 25th century på dvd rätt nyligen, älskade verkligen det som barn. Å se på fan, det höll fint även om det effektmässigt såklart var väldigt daterat. Fint rymdraffel som rekomenderas!
Uppdrag i Singapore minns jag med värme, såklart!

khenrikm sa...

Nu kom de riktiga känslorna om Magnum Force fram ju! Bara släpp ut, det är inte bra att gå och hålla på sånt. Självklart var man tvungen att köpa boxen och få brickan. Jag har bara försökt använda den en gång när mina polska grannar hade snott min tvättid, men den funkade inte så bra. Tips: folk tror inte att du är polis när du viftar med den.

Weekend Video sa...

Mr_v:
Hade varit roligt om båda de två serierna kunde släppas så man hade fått en chans att se om dem. Tro dock inte de hade hållt i dag men vilka minnen som hade kommit tillbaks!

Buck Rogers har jag nog bara sett något enstaka avsnitt på men det enda jag minns är serietidningen om honom och hans pickadolla :D

khenrikm:
Kände det var dags att släppa på trycket angående den nu ;D

Polska grannar kan vara en svår nöt att knäcka när det gäller tvättstugor. Hade själv problem med tvättstugan och en jäkla idiot där men det löste jag med ett rejält hängelås! Brickan sparar jag tills jag har kvinnligt sällskap. Då kommer den, skägget, pipan och handklovarna fram. Dock inte i den ordningen ;D