söndag 19 juli 2009

El Retorno De Walpurgis - 1973



Curse Of The Devil eller El Retorno De Walpurgis som denna sjätte film i serien om el hombre lobo heter är inte den bästa av filmerna direkt. Den är alldeles för seg och tråkig faktiskt. Jag hade ett helsikke att hålla intresset kvar för att se klart den och det spanska ljudspåret på BCI´s släpp är inte det bästa heller precis. Mitt i allt går det över till engelska för att sedan hoppa tillbaka igen. Det är lågt och det är rejält brusigt i bakgrunden så nästa gång denna ska ses så blir det det engelska ljudspåret som ryker på fanimej.

Storyn är annars som det skrevs om i Frankenstein´s Bloody Terror häromdagen en nystart på hela myten om el hombre lobo. Varför vet jag ej men förmodligen så hade Naschy brist på idéer och ville väl helt enkelt ikläda sig den gamla pälsen igen. And the story goes like this...

Waldemar Daninskys förfader, Irineus Daninsky dräper maken till Elisabeth Báthory så när hon senare bränns på bål samtidigt som hennes följeslagare hängs från bron över vallgraven så lägger hon en förbannelse över Daninskyfamiljen, denna polska adelssläkt. Sedan klipp till nutid så är Waldemar, filantrop, playboy och all around good guy ute och jagar varg. Men när röken efter en salva bly lyfter sig så finns endast en död zigenare på marken kvar och givetvis är han i löpande släkt med Báthory. Så som straff så verkställs förbannelsen av ett gäng häxor i en häxsabbat och Daninsky blir biten i bröstet av en vargskalle och legenden är född, igen. Men givetvis så ska allas våran Daninsky finna lyckan i två unga damer som flyttat in på hans marker och givetvis ligger det sex för våran hjälte i luften men det finns samtidigt en galen yxmördare på rymmen med i trakterna!

Egentligen är det inget större fel på filmen för det är skön miljö, mycket fina brudar, nakna givetvis, och en hel del el hombre lobo-raffel. Men det hjälper inte för tempot är så segt att man vill bara stänga av för man tröttnar vilket är jäkligt synd. För inledningen med slott, vallgravar, hängningar, dueller och svärdskonst, fina sexriter med djävulen och en hel del annat skoj är jäkligt lovande. Stämningen är där med så klart och här får vi vad jag vet för första gången se fossingarna på el hombre lobo med och det är såklart de berömda sockiplasten med klor på, vilka är så berömda i vissa kretsar, som är i centrum då.

Men det hjälper tyvärr inte då denna är den tråkigare om inte den tråkigaste filmen om just el hombre lobo men lik förbannat så bör man se den och ha den i samlingen för det är ju bara så. Naschy är Naschy och han måste helt enkelt bara finnas i en bra samling!

2 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Jag hade en filmdag med några polare som båda gillar skräckfilm, fast inte på långa vägar så mycket som t ex du och jag... jag plockade med ett gäng filmer och en av dem var den här... :) Jag trodde jag skulle bli lynchad innan jag slog på den, men det visade sig att de båda tyckte den var mysig. :)

Weekend Video sa...

Vad trevligt att höra :D
Naschy har den inverkan på folk att han kan omvända precis alla ;D

Men första gången jag såg denna så tyckte jag den var riktigt bra och just mysig. Mysig är den fortfarande men så otroligt seg bara... tyvärr!