fredag 31 juli 2009

Orca - 1977



Dino De Lauentis är mannen bakom många olika filmer, även denna. Men en av de mest uddaste idéer från denna mannen under 80talet måste har varit hans planer på att göra en uppföljare till King Kong - 1976 där just Kong skulle gå i närkamp med just en späckhuggare. Jag hade gett allt i världen för att se det scenariot, tro mig!

Men denna gången får vi nöja oss med Richard Harris i närkamp med en späckhuggare. Till sin hjälp har han Charlotte Rampling, Bo Derek, Peter Hooten som är så lik Cole Hauser att det inte är sant, Keenan Wynn, Robert Carradine och Will Sampson. Men väntar sig en ny Hajen här så blir man grymt besviken. Blev själv det första gången jag såg den och flera av de efterföljande gångerna med. Inte för att den är dålig för det är den inte utan för att den är inte som Hajen. Visst käkar den upp folk och har sig men det är ändå så långt i från så det inte är sant.

För nu slog det mig vad detta egentligen är. Detta är en vigilante-film fast det inte är Charles Bronson som är hämnaren här utan en späckhuggare. Visst, jag vet att detta låter löjligt men tänk över det. Nolan dödar späckhuggarens maka och deras unge så han ger sig ut på hämnarstråt och straffar de som skadade hans familj. Med honom nu så menar jag späckhuggaren. Men detta är inte allt för det är även jäkligt sorglig film och man blir inte glad av den. Ennio Morricones titellåt rör verkligen om i tårkanalerna och det gör stämningen i filmen med och när väl slutet kommer så är det inte glädje man känner i soffan, det är mer sorg och tunghet i själen.

Så förväntar man sig en typisk djurskräckis så blir man rejält besviken men vill man se en film med fint foto, makalösa djur, tung stämning och bra skådespeleri så bör man kolla upp denna. Men vänta er ingen Hajen för det får ni inte, se då Krokodylus i stället. Den roar på alla vis men det gör inte denna. Denna får en att känna.

6 kommentarer:

Mr_v sa...

Bra rulle det här, såg om den för bara några dar sedan faktiskt. Och visst fasen är det hämd-tema och vemodig underton. Tror kanske inte en total Hajen-rip off med späckhuggare hade funkat, de ser för snälla ut de där rackarna. Det kan man ju inte beskylla en redigt stor vithaj för direkt, med sina svarta ögon och gigantiska käftar. Fan, nu blev jag sugen på hajfilm bara av att tänka på de där havsmonstren...

Weekend Video sa...

Håller med dig om att späckhuggarna ser för snälla ut ställda mot hajar men det är några enorma rackare!

Har själv haft sug på hajraffel den senaste tiden så blir nog fan en här med :D

Jay sa...

Såg den för ett tag sen och den var oväntat bra

Weekend Video sa...

Kul att se att du gillade den :D

Aficionadon sa...

Jag mer eller mindre älskar den här filmen! Ett av mina starkaste barndomsminnen var när jag såg den här en sen kväll. Tog mig kanske 7-8 år innan jag fann den på VHS och den var lika bra då. Är definitivt hämndtema i den här filmen, vilket gör den lite annorlunda från andra. Jag rankar den här högre än Hajen 3 & 4, men det kanske inte säger så myckt?

Weekend Video sa...

Klart det säger en del för det är trots allt rätt olika filmer och detta är en stark film som mer är baserad på stämning än skrämselstunder. Jag gillar denna och har alltid gjort det, ända sedan jag såg den på gammal Mariann video så denna har hängt med länge för mig också.