torsdag 2 juli 2009

Walk Hard: The Dewy Cox Story - 2007



John C. Reilly går från klarhet till klarhet hos mig. Step Brothers är hans höjdpunkt men Magnolia, Boogie Nights, For Love Of The Game är andra favoriter med honom. Talladega Nights är okej men inte vad jag hoppats på vad den skulle vara. Denna är absolut i toppen bland hans filmer hos mig.

Nu är detta en komisk variant på Walk The Line och här har de kommit på en kopia av Cash spelad av Reilly. Allt är gjort med glimten i ögat och jag tror att Cash själv hade gillat den. Reilly är makalös här med sitt spel och sin sång men framför allt med sina komiska grejor han hittar på samt de scener där han står med en penis i ansiktet och inte rör en min. Det hade jag aldrig klarat av utan att brista ut i gapskratt vid en inspelning.

Vi får följa Dewey Cox från barndom till hans sista spelning innan han dör och hela hans omtumlande resa igenom turnerande, drogmissbruk, groupies både manliga som kvinnliga, musikaliska utflykter samt all hans möte med alla stor artister. Just Beatles i Indien är jäkligt komiska. De spelas av Jack Black som Paul McCartney, Justin Long som George Harrisson, Paul Rudd som John Lennon och Jason Schwartzman som Ringo Starr. De är jäkligt underhållande! Och där är fler coolingar med i andra roller så det är bara att hålla ögonen öppna.

Det är gott om sköna scener men min favorit är när han skäller ut sin apa i bussen:
- I'll tell you, I've had it. I've had it with all this crap! You took her side every time! All you care about is fruit, and touching yourself. Well fuck you!

Ni ser själva, det är gott om varianter på ordet fuck. En annan skön scen är när han är gammal och har dragit sig tillbaka för att undvika alla frestelser (temptations) och går ner i källaren innan sitt sista gig och har precis undvikit en sista frestelse och så får han se The Temptations stå och sjunga. Det är en riktigt skön scen det! Kolla även in när han gör sin version av Bob Dylan, guld den med.

En härlig komedi med Reilly i fin form men den klår inte Step Brothers men är absolut värd en titt eller två men se till att se den långa versionen. En jäkligt skön film helt enkelt!

Inga kommentarer: