torsdag 16 juli 2009

Aliens - 1986



James Camerons Aliens är en film jag trodde jag hade sett mig trött på och länge var jag faktiskt trött på den med. Alien har jag aldrig tyckt om då jag blev så besviken när jag såg den första gången pga av allt prat man hört om den som jag inte tyckte den levde upp till och jag tror inte att jag kommer att ändra mig på den punkten. Alien 3 gillar jag skarpt, samma med Alien 4 för de är inte lika söndersedda som denna men också för att de är raka motsatsen till de två första filmerna. Alien 3 för den är så mörk och hård och Alien 4 för att den är så oväntat brutal, skön och totalt annorlunda samt har rätt morbid humor i sig.

Men nu vid visningen för grabben så kom jag på mig själv med att tycka denna fortfarande är en bra film som flyter på jäkligt fint trots sin längd. Nu såg vi givetvis den långa versionen, allt annat är inte lönt. Stämning, effekter, skådisar, ja till och med Paul Reiser funkade fint nu. Det var som ett par gamla gympadojjor man inte använt på länge men så fort de kommer så var allt bra igen. Men det värsta var det att man kan filmen så hårt utantill så man blir inte överraskad längre och det är väl det tråkigaste med det. Men grabben blev det så för han var det något nytt och det gör det hela värt det.

Cameron har satsat på helt rätt skådisar här och det märks han tycker det med för flera av dem är med i hans andra filmer också. Men just Henriksen, Paxton och Goldstein gick vidare året efter och gjorde Near Dark där de tre gick under namnet The Aliens Team så de funkade fint ihop där med. En sak som är så bra med just denna är Stan Winstons effekter som trots det bara visst var 7 lirare i gummidräkter som gjorde alla aliensen så känns det som att det är tusentals där. Och drottningen ska vi inte ens prata om. Det är ett otroligt jobb de lagt ner här på hela filmen från ljussättningen till modeller till vapen till miljöer osv... Imponerande jobb minst sagt och sen spelar det ingen roll egentligen hur trött man är på filmen så är den trots allt en klassiker och Camerons bästa film.

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Jag kan nog inte tröttna på Aliens, faktiskt (även om man kanske borde göra det...). Alien Team gör ju filmen toppen (så även Near Dark naturligtvis), men annars är hela gänget toppen, tycker jag... Synd bara att Cameron gjorde skit som Titanic...

Weekend Video sa...

Det förlåter jag honom aldrig för det!

mamoulian sa...

Ja, bror - det är fanimej oförlåtligt! Jag brukar låtsas att det är honmonstret själv som regisserat... :-o