måndag 20 juli 2009

Los ojos azules de la muñeca rota - 1973



Blue Eyes of The Broken Doll är den engelska titeln på denna giallo från Spanien med Naschy i. Giallos är annars inte bland det bästa jag vet för det är bland det tråkigaste som finns och det enda som är värre än en giallo är två giallos. Men denna lyckades överraska mig för det var inte som jag hade väntat mig det skulle vara samt det faktum att jag lyckades denna gång att ta mig igenom den utan att somna på fläcken.

Naschy spelar här en ful fisk vid namn Gilles men inte helt rent mjöl i påsen som kommer till ett hus bebott av tre udda systrar. En har en protes efter en olycka, en annan sitter i rullstol och den tredje är nymfoman. Givetvis lägrar Naschy som sig bör minst två av dem när han får jobb som gårdskarl. Men allt är inte lugn och ro på landet och snart börjar folk dö som flugor och Gilles mörka sidor börjar också visa sig mer och mer.

Paul är här byggd som en östungersk hamnarbetare och flashar bringan stup i kvarten. Brudarna kastar kläderna lika ofta de och det är bara synd att den finaste av dem, Maria Perschy som även är med i The Hunchback Of The Morgue, The Ghost Galleon, Exorcism och The People Who Own The Dark inte gör det för hon är verkligen fin. Diane Lorys som spelar Claude visar upp sig och så gör även Eva Léon som är även med i Naschys Inquisition. Alla tre är fina kvinnor men Perschy är verkligen en pärla här.

Filmen ska utspela sig i Frankrike men det är såklart i Spanien det är gjort och de som är medvetna känner igen huset från Human Beasts. Mord får vi här och blodiga är dem och faktiskt väldigt underhållande med. Slutet är rätt coolt med en oväntad upplösning med Naschy i vild skottduell vilken i han aldrig laddar om pickadollan han skjuter med. Slutscenen är rätt skön på ett sjukt vis och lyckas man bara ta sig igenom det lite sega tempot så är det en rätt skön film som var bättre än jag räknat med och faktiskt den bästa giallo jag har sett. Men det kanske säger mer om min smak än om filmen som giallo.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag kan inte påstå att jag känner dig väl, men ytterligare en pusselbit av din personlighet föll på plats när du avslöjade din kunskap om ungerska hamnarbetares kroppar. Du sitter på så mycket information, Lizzardking... ;-)

Jocke Andersson sa...

Sånt hör ju till allmänbildning... ;)

Nä, någon höjdare är det inte... lite tuttar och lite blod, men som du säger... Maria Perschy tar inte av sig kläderna. :)

Jocke Andersson sa...

Jag har en hel hög med vhsrippar med gammal naschy liggande som jag borde ta och se någon gång....

Beast and the magic sword
Dragonfly
Hanging woman (som iofs kommer på Tromadvd snart. gjutet inköp)
Inquisicion
Werewolf and the yeti
Furia del hombre lobo

Det skulle kunna bli en fin liten Naschyfestival i det Anderssonska hemmet. :)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Det vet du väl att all manlig kroppsstandard börjar och slutar med Naschy och att sedan de östungerska hamnarbetarna tagit det till sig är bara positivt ;D

Jocke #1:
Så rätt så ;D

Men den var bättre än jag trodde/trott så jag blev överraskad där. Men det är ju ingen Hunchback eller Horror!

Jocke #2:
Hanging Woman hade jag men kastade, var inget vidare på video när det begav sig och Naschy är inte med så mycket som man vill men ett köp lär bli av när man har råd. Annars har jag dessa liggande:

Inquisicion
Werewolf and the yeti
Seven Murders For Scotland Yard
Tomb Of The Werewolf

Så det lär bli festival här med om man har tur :D

khenrikm sa...

Du har så rätt. Jag får backa där.