onsdag 29 juli 2009

Braveheart - 1995



Mel Gibsons Braveheart är en mäktig film, inget snack om saken. Oavsett om man gillar den eller ej så är den en brutal upplevelse. Stora grymma slag och massor av skäggiga karlar. Det kan inte bli bättre i mastodontfilmsraffelsdjunglen tycker jag. Givetvis tycker jag filmen är skitbra och njuter för fullt av den och dess brutala slag och våld. Det blir nog inte maffigare så här om man vill ha fältslag hemma i soffan.

Givetvis är den kritiserad för att den inte är historisk korrekt och en del annat med men det spelar egentligen ingen roll för jag är inte skotte eller engelsman så mig spelar det ingen roll om det var en bro med i det aktuella slaget där och där eller ej. Jag är nöjd bara det smäller till ordentligt och skallar som andra lemmar ryker titt som tätt. John Bormans Excalibur är annars en skön film i liknande miljö men den är rätt seg och utdragen medan dennas tre timmar bara flyter i väg. Att Gibson sedan fått med bra aktörer som Brian Cox, Patrick McGoohan, Catherine McCormack, vacker kvinna minst sagt, Brendan Gleeson, David O´Hara mfl. gör sitt det med för att göra ens upplevelse bra.

För filmer i denna kategorien och med en sådan här produktion ser vi inte så ofta och Gibson har fått till en jävligt bra film. Miljöer som stridsscener till fyndig dialog och härliga scener visar att han är en jäkligt kompetent regissör och jag ser gärna fler filmer av den här stilen från honom. Apocalypto är annars en mycket bra film som är snarlik i sitt format, den är lika storslagen kan man säga. En mycket bra film som är en sann klassiker!

8 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag vet inte jag. Skägg i all ära men filmer om ädla män som gärna håller tal om frihet i motvind, njäe. (Min kompis har ännu inte hämtat sig från Gettysburg som tydligen BARA är tal om frihet i motvind i fyra timmar).

Har bara sett denna i delar och blev aldrig intresserad. Tror du jag bör ge mig på en hel sittning?

Weekend Video sa...

Gettysburg kan slå av knäna på den bäste, det är bekräftat.

Men här får du lite tal, mer våld och slafs och skägg i motvind så du bör allt ge den en chans tycker jag!

Väntar fortfarande på ditt tävlingsbidrag!! ;D

khenrikm sa...

Jag måste fila på det! Och så ser it-avdelningen snett på mig om jag skickar privata mail från jobb. Så du får ha tålamod, karl!

Weekend Video sa...

Att du tar dig tid att läsa och kommentera här inne på jobbet är en bedrift bara det! Funderar på att ge dig ett tröstpris bara för den sakens skull ;D

khenrikm sa...

Oooh, en 4:3-version av Betty Blue?
(Extended version)

Weekend Video sa...

Extra extended för dig ;D

Levererad av en östungersk hamnarbetare i gladpack och leopardfärgade stringkalsonger, komplett med polismustasch och allt!

mamoulian sa...

McGoohan är ju min klara favorit här med sitt härliga maner... Annars är ju Braveheart helt obligatorisk varje gång den sänds på burken och är en lite mainstream guilty pleasure för min del - något som man snackar tyst om på inbitna gamla skräckisforum ;-) Förresten så är Excalibur en härlig film... och skulle inte du ta itu med att recensera Emerald Forest? ;-)

Weekend Video sa...

Emerald Forest ligger i startgroparna men det är bara en fråga tid och lust för att dra på den :D