fredag 31 juli 2009

Jaws 3-D - 1983



Jaws 3 är den av alla fyra delarna i serien som jag tycker minst om. Jag har sett den flera om inte många gånger och den vill inte bara finna sig till ro hos mig. Men jag har bestämt mig det är dem rätt usla 3-D effekternas fel för de är verkligen horribla. Ta bara scenen 78 minuter in i filmen när hajen attackerar kontrollcentert, hajen flyger fram för helvete! Den rör sig inte, den glider inte, den flyger! Det är ett plan! Det är stålmannens tama guppie som flyger! nej, det är hajen i Jaws 3-D som kommer flygande!

Men det gör sitt för visa filmens underhållningsvärde. Men den bästa stunden är när hajen kort efter dess flygfärd käkar upp brorsonen i den fina blå overallen och vita tubsockar. Men varför behöver man overall på sig för att sköta ett kontrollcenter egentligen? Ser inte meningen med det alls förutom att han är rätt söt i den. Annars är det det gamla vanliga stuket, hajen kommer in, hajen terroriserar lite och käkar upp lite löst folk, folket upptäcker hajen och panik utbryter, hajen lokaliseras, hajen ska förstöras/stoppas, allt skiter sig utom att det blir så farligt egentligen och tills sist är det gjort, eller? Svaret kommer alltid i uppföljaren.

Denna gången är det Brodys söner som blir jagade och de gestaltas av Dennis Quaid, jepp, honom igen, och den andra av dem av någon okänd för mig. Louis Gossett Jr. spelar ägaren till hela alltet och är givetvis ansvarig samt rätt korkad här. Fans av Red Dawn blir glada när de upptäcker att Lea Thompson är med också på ett hörn. För fans av Det Grymma Svärdet så får vi Simon MacCorkindale som hajjägaren för sen sådan måste också vara med.

Annars en rätt kul film som hade varit och funkat bättre uatn de dåliga 3-D effekterna för hajen i sig är grymt stor, plastig och framför allt, den morrar under vattnet. det är viktigt att den gör det tycker jag. Annars är det ingen hajfilm! Men det slår mig även att de ansvariga bakom denna har nog trots allt spanat in Enzo Castellaris Jättehajen - Vindsurfarnas Skräck för kolla bara in slutet och försök att inte tänka på Vic Morrows demis där, det är rätt friskt plankat av det. En kul film men sämst i serien och ta den inte på för mycket allvar bara för då kommer ni garanterat bli besvikna.

13 kommentarer:

Mr_v sa...

Alla Hajen-filmerna är ju kul på sitt eget speciella sätt, men håller med om att den här är den man minst ofta längtar efter att se. Del 4 skrockade jag mig igenom när den gick på Showtime häromveckan, den har sannerligen sina poänger. Frågan är varför i helvete ingen försöker casha in på på serien å göra en uppföljare till 4:an. Mer HAJ! Det är vad folket kräver.

Weekend Video sa...

Right on!

Det är alldeles för lite hajfilmer där ute att frossa i tycker jag. Så en hajen 5 hade suttit dödsskönt i kistan :D

khenrikm sa...

Minns ni inte 80-talspärlan
Haj Road to China med Tom Selleck?

Weekend Video sa...

Den var sur den hahaha
Haj(j)ar du det?

Jay sa...

Nu förväntar jag mig att få läsa om Jaws 4 snart som är så dålig att den blir jävligt bra

Jaws 3 är helt ok den med

Weekend Video sa...

Var länge sedan den skrevs om och hyllades ;D

http://weekend-video.blogspot.com/2009/02/jaws-revenge-1987.html

Jay sa...

Fan jag hade ju till och med kommenterat där

Linus sa...

Ha, ha cred att du tar upp den klassikern! Fast jag håller nog med om att det är den sämsta i serien. Den känns mer som lite halvkul utfyllnad mellan den underskattade 2:an och den rätt roliga fjärde delen med Mario van Peebles och Michael Caine (!).

Weekend Video sa...

Tack för det!

Tvåan är en grymt underskattad film som är precis lika bra som den första klassiska filmen och fyran är ju i en klass för sig.

Står mer om fyran här om du vill läsa tankarna om den:
http://weekend-video.blogspot.com/2009/02/jaws-revenge-1987.html

Tack för du läser!

Linus sa...

Ah, tack! Såg det precis! Fan nu blev jag sugen på att köra en Hajenkväll.

Weekend Video sa...

Bara att ta tag i det :D

En mycket bra idé för övrigt det! Funderar på att ta tvåan nu bara för det!

Aficionadon sa...

Jag föredrar denna framför del 4. Visst är 3D effekterna irriterande, men den är mycket mer underhållande än sömnpillret som är Jaws: The Revenge.

Weekend Video sa...

Där ser man. Jag finner fyran grymt underskattad och jäkligt underhållande i all sin dumhet. Men trean har sina stunder med som sagt fast den är min minsta favorit av dem.

Tack för du läser!