torsdag 7 januari 2010

Summer Rental - 1985



John Candy, Rip Torn och Richard Crenna i en film av Carl Reiner borde egentligen vara roligare än så här tycker jag för det är inte precis brist på roliga upptåg med detta gäng. Och visst får vi roliga upptåg men också en rätt trist final med en båttävling och just båttävlingar på film är grymt sega. Inte i One Crazy Summer iofs men här var den det. Annars får vi här en John Candy innan han antog valliknande proportioner och åt sig till döds i en trailer, eller det var en hjärtattack till följd av hans ätande, vilket är ett rätt ovärdigt slut för denna fina komiker som även skötte allvarliga roller utan problem som i just JFK av Oliver Stone.

I denna spelar Candy en utbränd flygledare som tvingas på semester och hyr ett strandhus och direkt kommer i kläm med Richard Crenna´s fastighetsmogul. Men turen är framme och han gör sig vänner med den lokala fiskrestaurangen som drivs av Rip Torn. Sen får vi situationer som de flesta av oss säkert hamnat i nån gång fast kanske inte den med huset fullt av folk och en skäggig pajas i sin säng fast det har jag råkat ut för så stryk den. Den roligaste scenen i filmen är den när hans hund lurar ut honom i regnet och sedan snor fåtöljen, popcornen, ölen och tv´n som plötsligt får skarp bild igen där skrattade jag högt.

Filmen flyter fint annars förutom det att vi som tittare i filmen aldrig får se hans grannes nya bröst, medan alla andra i filmen får göra det och det gillades inte alls här i soffan, till den tråkiga slutet med den förutsägbara tävlingen. Det är det som drar ner helheten men det har jag glömt till nästa gång jag kommer se filmen för det kommer jag att göra. Candy är skön och då skiter man i ett kasst slut även om det är en film av Carl Reiner som kan bättre än så.

Inga kommentarer: