tisdag 26 januari 2010

The Runestone - 1990



Detta var verkligen ett kärt återseende för när denna sågs första gången så uppskattades den inte det minsta och var säkerligen klippt utav helvete med vilket alltid gör sitt. Tempot mindes jag som segt, händelselöst och knappt något monsterraffel fick vi heller. Men tji fick jag och smäll på stjärten för detta var en otroligt kul upplevelse som får mig att falla på krossade kanyler naken och sakta rulla där samtidigt som jag lovar att döpa min pensionerade grannes rullator till Weekend Video´s mobila propaganda enhet. Detta var en kul film som sparkar stjärt på alla som inte läser Honcho till frukost!

Storyn, behövs egentligen inte för vi pratar om en stuntman i en vargliknande latexdräkt som slaktar folk, är bara för att följa den rådande trenden om runstenar en historia om en runsten som hittas långt under jorden och nu ska den tydas vilket inte är lätt. Så den ansvarige för fyndet kallar in sin före detta och hennes nya karl som är snäppet vassare på tydning av runskrift. Men stenen innehåller Fenrir, Fenrisulven ni vet som blev instängd av Tyr efter en hård batalj, vill ut och tar helt enkelt över upptäckaren ungefär som i The Relic. Och nu börjar Fenrir härja och leva jävel och slakta poliser på löpande band samtidigt som han lustar efter sitt ex, upptäckaren nu inte Fenrir för han har fortfarande viss kontroll över monstret. Nåväl, Fenrir ska stoppas och ett udda gäng av en pågaspoling, en polis, översättaren och bruden ska stoppa Fenrir och en mystisk urmakare med en arm! dyker upp i sista minuten för att stoppa ragnarök.

Stoyn är skön och den funkar fint och man märker att The Relic har hämtat lite från denna vilket är helt okej då båda är fina filmer fast denna är bättre får jag allt säga. Effekterna är kanske inte så värst grafiska men de är typiska för den tiden men det som väger upp är stuntmannen i gummidräkten. Han får gott om tid i rampljuset och bjuder även på ett par riktigt roliga scener. Som när han smyger på en polis, ser en polishatt liggande på deras bil, sätter den på sig och sedan väntar i baksätet med hatten på tills polisen kommer tillbaka och sedan nackar honom där. Eller vad sägs om denna: Paret gömmer sig i en lägenhet där de barrikaderar in sig för fullt samtidigt Fenrir röjer vilt ute i korridoren med den lokala polismyndigheten. När det plötsligt knackar på dörren. Ställda blir de och undrar vem det kan vara när de plötsligt blir varse om vem det är när Fenrir brakar in genom dörren! Hur kul som helst!

Agerandet är förvånansvärt bra här och vi ser coolingar som Lawrence Tierney som gör sig skyldig till förmodligen årets bästa replik: I'll tell you what it is, Fanducci. It's a big guy in a bulletproof dog suit.
Joan Severance, Black Scorpion ni vet! är även hon med fast denna gången är hon påklädd, som polisen ser vi den alltid sköne Peter Riegert, William Hickey och som Tyr ser vi den gamle Die Hard hårdingen Alexander Godunov som dog 5 år efter denna pga något alkoholrelaterat, Tråkigt för det var en karismatisk lirare.

Gillar man filmer med stora gummimonster spelade av stuntmän så är detta ett måste och nu vill jag bara se ett ordentligt släpp på den för om någon film är bortglömd så är det fanimej denna. Det borde för övrigt ingå i skolundervisningen att se denna tycker jag för så kul coh underhållande är den, sanna mina ord. Gå och se!

4 kommentarer:

Mr_v sa...

Kommer ihåg att jag besviken på den här då jag såg den första gången, typ när den kom. Ändå har jag rätt fina minnesbilder av den, och känner viss värme då jag tänker tillbaka på den. med andra ord är det läge för en omkoll!

Weekend Video sa...

Coolt vi delade uppfattning redan då!

Det är med denna som med gamla uvar/tokar som oss. Ju mer tiden går ju mer uppskattas vi när vi med "återupptäcks" ;D

Jocke Andersson sa...

Nu blev jag sugen att se på Rawhead Rex av någon anledning! :)

Weekend Video sa...

Jaaaa, det stämmer nu när du säger det! De är ju skitlika hahaha

Hittade själv Rawhead Rex i gaderoben i går natt, filmen nu inte monstret, så det blir att se den bara för den påminnelsen :D