tisdag 19 januari 2010

Hell on Earth: The Desecration and Resurrection of the Devils - 2002



Detta är en brittisk dokumentär som visar upp de borttagna klippen från Ken Russels mästerverk The Devils från och visar upp både kritiker som skådespelare, regissören, editeraren och kompositören till musiken i filmen. The Devils i sig är en storslagen och lika grym som vacker film baserad på sanna händelser som fortfarande tills denna dag rör upp känslor hos både kritiker som publik där även den katolska kyrkan hostar sig fördärvade när den förs på tal. Ack att folk ej kan ta lite kritik...

Filmen i sig finns inte att finna på officiellt släpp i sin intakta form utan då återstår det att finna den på nätet eller på diverse bootlegs om man vill se den intakt med den kompletta versionen av The rape of Christ och tro mig, den vill man se! För hur ofta får man se rabiata nunnor nakna full av extas våldta och på sitt hylla sin frälsare även om det för vissa kan uppfattas som hädelse men då är det tur vi har religionsfrihet, åtminstone ett tag till...

Filmen i sig var på gång i sitt ocensurerade skick på DVD från Warner men drogs plötsligt tillbaka igen i rekordfart helt utan förklaring så jag antar att de verkliga djävlarna fortfarande sitter på sina höga hästar och sätter käppar i hjulet för denna film trots det snart är 40 år sedan den kom vilket i sig borde vara ett rekord.

I denna dokumentär kommer de inblandade från båda hållen till tals och kanske främst är det Dudley Sutton från The Football factory som uttrycker det som vi alla som vill se filmen verkligen tycker: "Well they’re just a bunch of cunts aren’t they, they can’t take the pace..."

3 kommentarer:

khenrikm sa...

Hmm.. jag har bara sett "China Blue" av Russel, och jag har blandade känslor om den. Av någon anledning blandar jag också ihop honom med Nicholas Roeg men jag vet inte varför.

När det gäller katoliker så vet du hur dom är - blonda med hästsvans och kort kjol och uppknuten blus. I alla fall i skolan. Sen blir de gamla och bittra och vill inte längre bli påsatta av kreti och pleti utan ondgör sig över allt möjligt i stället. Konstiga typer.

khenrikm sa...

Hur är det med dig - du har inte brutit lårbenshalsen eller nåt va? Long time no uppdatering :)

Weekend Video sa...

khenrikm:
Nu fick du i gång blodtrycket på mig med din fina beskrivning på skolflickorna! Fast det stämmer bra ;D

Lårbenshalsen hahaha en klassiker i min familj det!
Tack för omtanken och du got mejl ;D