måndag 11 maj 2009

Enter The Dragon - 1973



Ytterligare en film man hörde mycket om som liten bara för att hyra och finna den klippt och tråkig. Och nu 25 år senare, om det räcker, så är frågan om det fortfarande stämmer. Storyn är enkel. Bruce Lee åker ut till Han´s ö för att delta i hans turnering och hämna en förorätt på hans syster. Och det är allt. Han får sällskap av Jim Kelly och John Saxon i kampen.

Nej, denna var fortfarande lika tråkig som förr och enda skillnaden nu var att den var i rätt format och att den var oklippt nu. Egentligen förstår jag inte vad de funnit att klippa i den för nu för tiden är till och med barnjournalen våldsammare än denna. Bruce Lee funkar fint så länge han viftar med lederna men så fort han ska öppna käften och spela seriös så stupar han totalt. Han var allt utom en skådespelare även om det märks att han så gärna vill vara det.

John Saxon är sitt vanliga stabila jag och även här har han med sig sina otroliga polotröjor. Jim Kelly funkar han med och är inte lika illa som han var i de andra filmerna han gjorde med Fred Willamson och gänget för där var han verkligen under isen i agerandet. Bolo Young dyker även han upp och är sitt vanliga solskens-jag. Och kolla bara in hans spel när Saxon biter honom i benet, stor underhållning bara det och förmodligen det bästa i hela filmen.

Utseendemässigt håller den fint för sin ålder och fightingen är okej som sagt men det är allt det andra som suger här, det är så tråkigt bara. Inget som kommer att ses och konstigt nog så sitter jag på två utgåvor på den. En fin reg 1:are och ett japan-släpp så är det någon som vill köpa ett ex så skrik till.

6 kommentarer:

Jay sa...

Den sämsta filmen med Bruce fast ingen av hans är egentligen bra utom Fist of Fury som är ok

Anonym sa...

Jag hajar till när denna visas i någorlunda kvalitet. Det är nog bilden och färgerna som jag gillar, även om filmen är rätt kass. Man är som ett spädbarn, blir glad när det är färger och rörelse... /khenrikm

Weekend Video sa...

Det är inte så mycket som krävs egentligen för man ska bli nöjd ;D

Tobias Thuresson sa...

Själv älskar jag fullkomligt skiten ur denna och hävdar bestämt att det är Bruces bästa. Tätt följd av Way Of The Dragon.

"Boards... don´t hit back" - Bad ass! :-)

Weekend Video sa...

Way Of The Dragon är en hemsk film, fy vilka minnen man har av den hahaha
Brösthår får en helt ny betydelse i den ;D

Fred Anderson sa...

Jag gillar också Bruce och hans filmer, även om jag överlag inte alls är speciellt förtjust i Hong Kong-film från sjuttiotalet. Föredrar när det blir lite vildare på åttiotalet.

När jag jobbade för ett företag i Småland så hyrde jag rum hos en familj där fruns farbror är en av västerlänningarna som slåss med Bruce i Way of the Dragon :)

Den här snubben: http://www.imdb.com/name/nm0625139/