torsdag 7 maj 2009

À l'Intérieur - 2007



Fransmännen har fått ångan på sistone om man bara kan bortse från Martyrs som var ett lågvattenmärke i mitt tycke. Men har man inte sett denna eller Frontiere(s) så bör man kolla upp dem direkt. För detta är inget annat än ett nattsvart, grymt, blodigt och brutalt mästerverk som definitivt kommer att gå under skinnet på de som tittar.

Sarah är med i en bilolycka som dödar hennes man medan hon och deras ofödda barn klarar sig. 4 månader senare så är det das för Sarah att föda och hon åker hem över natten för att invänta sjukhusvistelsen dagen efter. Men natten blir allt annat än lugn då det ringer en mystisk kvinna på dörren och som vill in och verkar känna till allt om henne. Sarah ringer polisen och de kommer direkt men det finns inget spår efter kvinnan. Men snart nog finner Sarah att hon inte är ensam i huset och att någon vill henne illa. Riktigt illa.

Det är inte rätt att avfärda denna som en skräckfilm då denna enligt skaparna själva är mer än en thriller-skräckfilm och det stämmer bra in på den. Det är det vanliga upplägget som i vilken annan thriller där det är någon som vill in och skada den som är på insidan. Man har sett det förut och det är inget nytt på den fronten utan vad som är nytt är nivån på våldet och vad det egentliga syftet samt det brutala slutet. Här svänger det fort i handlingen och det är inte alltid som man tror det ska vara. Trots jag sett denna flera gånger tidigare så överraskar den fortfarande och den chockerar med. Slutet tar verkligen emot att titta på, den saken är säker.

Béatrice Dalle som var med i Betty Blue spelar kvinnan som vill in och hon är brutal i sin roll och det vet alla att skönhet går fint med brutalitet. Dalle är verkligen en vacker kvinna med ett par otroliga ögon som här verkligen kommer till sin rätta. Hon är perfekt i denna rollen och har inga problem med att svinga en sax. Hon är också den mest kända i filmen då de andra är okända för mig. Förutom Dalle så är den stora stjärnan här goret för det får vi så det blir över med här av. Blodet flödar och vi får allt från kastrering med sax till brutala huvudskjutningar. Jag ska inte avslöja utan har ni inte sett denna så gör det nu! Det är nattsvart, grymt, sjukt och framför allt blodigt och det är en sådan fet stämning över hela filmen som bara ligger som en fet hinna över allt och bara osar ondska. Inget för gravida eller känsliga personer, vi andra kan spänna fast oss och njuta en gång till av detta mästerverk.

Rekommenderas så in i helvete!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är kluven till denna filmen. Inledningen och typ första halvtimmen är rejält spännande, sedan avtar det. Jag gillar absolut slutet men det blir så blodigt ibland att man rycker på axlarna lite. Jag tror dessutom att jag ogillar fransmän. Otäcka typer dom där. MEN! Om de nu ändå ska göra kalla, nasty filmer, då tänker jag mig nåt som Martyrs (som jag inte sett ännu). Tydligen kommer jag bli besviken, jag litar ju på din filmsmak ;) Vi får se. /khenrikm

Weekend Video sa...

Tror nog att du inte ska lyssna på mig gällandes Martyrs faktiskt. Tror du kommer att gilla den om du nu gillar kalla filmer för den är i den kategorien. Roligt att du litar mig i allafall ;D Ska försöka dra på Frontiere(s) i dag med så får du lite mer fransmän att ogilla ;D

Anonym sa...

Haha! Jag såg Frontiere(s) precis efter att ha sett Haute Tension, och just precis då hade jag fått nog av blodiga franska fruntimmer som skriker och springer i slo-mo i regn (ja, man kan få nog av det). Nåja en recension är aldrig fel. /khenrikm

Weekend Video sa...

Det var som fan för jag hade tänkt att se båda faktiskt hahahaha
Men jag kommer att se Frontiere(s) så Haute Tension slipper du på ett tag då. I bästa fall så får du läsa om Girl Slaves Of Morgana Lefay ;D

Mr_v sa...

Den är riktigt lyckad, den här, men kunde faktiskt ha blivit ännu bättre. Irriterade mig på att karaktärer presenterades bara för att bli mördade i mitten av filmen, när det kändes som det här kunnat bli en snortajt historia. Lite slarvigt, för öppningen ger ju kanonvibbar och slutet håller också fin klass.
Men bra är den, och den känns lite i maggropen efteråt. Såg den med tjejen också, som inte var beredd på vad som komma skulle. Hon var inte glad efteråt, haha.

Weekend Video sa...

Härligt att höra hahaha :D