söndag 6 februari 2011

The Blob - 1988



Efter ha sett Saw 1 & 2 med grabben i utbildningssyfte så var det med häpnad jag insåg att det var Shawnee Smith, Amanda i Saw-filmerna, som var filmens leading lady här tillsammans med Kevin Dillon. Skriven av Frank Darabont tillsammans med Chuck Russell som även regisserade denna pudding till film så fans av Darabont´s filmer lär känna igen minst ett ansikte från dem och det är bara ett ansikte i mängden då det kryllar av kändisar här från andra sköna filmer. Russell visar sig vara en riktig fena på att få flyt på filmen då tiden bara rusar i väg så man sitter efteråt och undrar vad fan det var som hände!

Monstret i filmen är som bilden ovan visar en liten klump drottningkräm som tar oanade proportioner och förtär mer eller mindre en liten stad i bergen i USA. Kastar man sedan in den unge lokale rebellen (Dillon) och en cheerleader (Smith) som inte bara ska bekämpa en rejäl klump drottningkräm men även skumma forskare så  får man The Blob. Krämen tar sig in precis överallt och ser alltid till att få sin man/kvinna vare sig de är i en telefonkiosk eller står på den rätta sidan av en vask. Ingen kommer undan och det bästa är det att den tar äckliga små skitungar med och smälter dem. Rätt åt de små jobbiga asen tycker jag!



För de som är oroliga för hur effekterna är så är de kalas med den rätta old school-känslan i sig och det är gott av dem med. Fast ska jag vara ärlig så tror jag att ett Blu-ray släpp på denna visar upp deras brister i vissa scener lite för väl men kommer det ett sådant släpp så kommer det säkert att inhandlas. Så väl känner jag mig själv. Jag gillar denna filmen för den är precis lika bra varje gång man sätter på den och jag tror faktiskt den fick en ny fan i sonen min nu och det om något är ett jäkligt bra betyg!

Inga kommentarer: