lördag 6 augusti 2011

Once Upon A Time In The West - 1968



Sergio Leone´s Once Upon A Time In the West är en film jag tycker faller bort när Leone´s spagehttiwesterns kommer på tal för allt folk kan tala om är Clintan´s filmer med just Leone. Vad som är ännu värre är det att The Good, The Bad And The Ugly hyllas så otroligt högt när både For a Few Dollars More och just den här är så avsevärt mycket bättre. Speciellt Once Upon... är inte bara magisk, underbar och fantastisk, den är ett mästerverk utan proportioner. Allt från inledningen som skulle innehålla Clintan, Eli Wallach och Lee Van Cleef vilka skulle skjutas ner av Charles Bronson när han kliver av tåget blev det som alla vet, inget av. Anledningen till det scenariot var det att Leone ville göra ett avslut med sina Dollar-filmer men det sköts i sank när Clintan inte ville ställa upp.

I stället fick vi Jack Elam (dubbad här), Woody Strode och Al Muloch. Muloch, känd från just The Good, The Bad And The Ugly, tog sitt liv under inspelningen genom att i full westernmundering helt enkelt hoppa ut ur sitt hotellfönster och störta till sin död precis innnan filmningen av hans dödsscen var klar. Det var inte det enda självmordet relaterat till filmen då Frank Wolff, spelar McBain i filmen, tog sitt liv med 1971 i Rom.

Efter den explosiva inledningen så fortsätter tempot i saklig mak där den ene efter den andra karaktären introduceras och vi får se en sagolik uppställning av veteraner i allt från småroller till stora med namn som Henry Fonda som här gör sitt livs roll som den barnamördande gunfightern Frank som skiter fullkomligt i allt utom sin egen vinning, den vackra änkan spelad av Claudia Cardinale som levererar några av de vassaste replikerna med perfekt timing även om de är få men bjuder på storslagen skönhet med sin blotta närvaro, Charles Bronson som hämnaren som spelar en minst sagt underlig melodi på sitt munspel vilkens förklaring kommer när han står inför döden. Keenan Wynn är med i en mindre roll som sheriff men blotta närvaron  räcker för min del. Jason Robards som ännu en galen gunfighter bara det att hans sådan är mer ärlig än Frank´s. Och det är bara en del av dem.

En sak som är slående med Once Upon A.... är dess tempo som gör att man som åskådare sitter och blir alldeles fylld med andnöd för filmen tar andan ur en. Man sugs in i det dödliga spelet mellan karaktärerna i deras dödsdans vilket är precis vad Leone ville.Eller varför inte som mannen själv beskrev sin film:

"Filmens Rytm skulle framkalla känslan av en dödende människas sista flämtande andetag. Once Upon A Time In The West var från början till slut en dödsdans. Filmens alla rollfigurer, utom Claudia (Cardinale), är medvetna om att de inte kommer att nå slutet levande". Sergio Leone


Allt från fotot till Ennio Morricones makalösa musik gör sitt med för att visa att det här är inte bara ännu en medelmåttig spaghettiwestern elelr en tidsenlig amerikans dito av lågt snitt, nej, detta är en tidlös klassiker som för alltid kommer att leva kvar och ses som en av de största westernfilmerna, om inte en av de största filmklassikerna över huvudtaget helt enkelt. Det enda smolket i bägaren som stör mig är det att av någon anledning så har de valt av någon outgrundlig anledning att dubba Jack Elam. Nu har han inte så värst många repliker, fyra max men ändå. Det är Jack Elam vi pratar om och ingen låter som Jack Elam. Annars en så gott som felfri och perfekt film. Klassiker, inget annat så köp den! Se den! Älska den!

10 kommentarer:

Dead Moon Night sa...

Den bästa westernfilmen som någonsin gjorts! Börjar bli dax att se om den!

Weekend Video sa...

Den bästa western av dem alla är The Wild Bunch, följd av The Searchers och den här. Open Range är en given kandidat med och platsar i toppen. Fast en bästa-lista på westerns blir jäkligt lång!

Dead Moon Night sa...

The Wild Bunch hade jag helt glömt bort! The Searchers köpte jag faktiskt i förra veckan på dvd då den poppar upp lite här och där som en av de bästa westerns som gjorts. Jag har alltid dissat alla westernfilmer med John Wayne i huvudrollen av någon anledning men det ska bli kul att äntligen få se den! Open Range har jag också helt dissat då Kevin Costner aldrig varit någon favorit och att den kändes mest som en ny The Unforgiving.

Weekend Video sa...

The Searchers är grym. Du kan läsa mer här om vad jag tycker om den:
http://weekend-video.blogspot.com/2009/07/searchers-1956.html

Open Range är en jävligt bra western tycker jag. En av de bästa moderna westerns i mitt tycke. Läs mer här:
http://weekend-video.blogspot.com/2009/08/open-range-2003.html

The Wild Bunch är för övrigt den bästa filmen någonsin i mitt tycke, tätt följd av Hajen och Cannibal Holocaust :)

Dead Moon Night sa...

Nu blev jag plötsligt sugen på att se om The Wild Bunch...39kr på cdwow, köpt!

Efter dina recensioner får jag väl ta mig i kragen och se både the searchers och open range för första gången, ska bli intressant!

Weekend Video sa...

Hoppas du gillar dem lika mycket som jag då :)

CarlB sa...

Makalöst bra film. Man sitter och bara njuter av varje filmscen plus musiken från Ennio Morricone

Weekend Video sa...

Hej CarlB! Tack för din kommentar och tack för du tittade in :)

Anders sa...

Köpte faktiskt den här (och The Dark Knight) på ICA förra veckan! Fick bägge två (dubbel-DVD båda två) för 99 spänn tillsammans. Upptäckte dock när jag kom hem att Dark Knight redan stod i filmhyllan... så går det när man inte har nån hjärna att tänka med.

Ska bli kul att se den här, blev ännu mer peppad efter din glödande recension.

Otroligt men sant: jag har aldrig sett den här förut. Som sagt, så går det när man osv.

Weekend Video sa...

Anders:
ett riktigt fynd där! Två ex av Dark Knight är aldrig fel att ha heller för övrigt;)

Hoppas bara filmen lever upp till min recension nu!