onsdag 1 februari 2012

Rogue - 2007



Regissören till Wolf Creek bjuder här upp till lite härlig djurskräck i form av en enorm, minst sagt, krokodil som ger sig på att sätta i sig turister på löpande band som gett sig ut på en krokodilsafari. En båtlast som verkligen får något att sätta tänderna i eller snarare få tänderna satta i sig. Greg Maclean lyckas med att få mig att bita på naglarna av spänning mellan varven efter som filmen rullar på och stämningen ökar gradvis och i ett perfekt tempo. Vilket är ett bra betyg med tanke på att jag sett filmen redan flertalet gånger men det har inte kommit till sin rätt förrän nu. Jag är en omständig jävel helt enkelt.

För er som inte direkt kan ta den här genren på lika blodigt allvar som mig så kan jag alltid bekräfta för er att filmen är baserad på en sann händelse. Jepp, det stämmer. Krokodilen finns på ett museum i just australien för er som vill fara ner och skåda monstret.

Maclean tar sin tid och introducerar karaktärerna som är precis som de brukar vara i den här typen av film och alla andra filmer där ett större antal människor ska dela på ett trångt område under hot. Så man har all tid i världen att finna sina hatobjekt bara för att sitta och heja på att det ska bli deras tur att bli lunch. Tillsammans med ett snyggt foto så sitter Rogue kvar länge på näthinnan inte bara för att det är en bra film utan för den har grymma effekter samt ett otroligt stiligt monster som bara måste se. Rogue is da shit helt enkelt!

2 kommentarer:

Mr_v sa...

Suverän rulle! Bästa rokodilrullen på jag vet inte hur länge. Surt att Maclean ska göra en Wolf Creek 2 istället för att satsa på en Rouge 2. För mer sånt här krokodilraffel, det är precis vad mänskligheten behöver i dessa mörka tider.

Weekend Video sa...

Instämmer fullt ut! Såg Wolf Creek igår och den var inte bättre nu än första gången jag såg den. SÅ fram med en Rogue 2 istället!