lördag 28 mars 2009

King Cobra - 1999




Några kloka forskare har lyckats med bedriften att genetiskt sammanföra en kungskobra med en diamantskallerorm. Givetvis är den enorm på köpet med. Uppåt en 10 meter orm pratar vi då om lika säkert som amen i kyrkan så rymmer den och den intilliggande staden har självklart en festival. Så nu är det upp till den lokala doktorn som ska lämna byn för storstaden och hans fjälla polisen tillsammans med en forskar som skapade ormen samt en ormexpert att fånga in den.

Simpel story men jäkligt bra genomförd. Stabila skådisar och vi ser Pat Morita som ormexperten och Erik Estrada (PM´s The Last Riders samt Van The Man) som byns fjolligaste karl och det nog de mest kända namnen i filmen. Men det betyder inte att de andra är dåliga per automatik. Tvärtom, de funkar fint. Effekterna är jäkligt bra gjorda då vi får en orm helt i gummimodell, ingen cgi här inte. Vi får mest se scener med dess huvud och dess svans och väldigt lite bilder på hela ormen så förmodligen hade de bara delar av ormen av för närbilderna ordentligt gjorda. Men det är okej för det är ett verkligt bra jobb och det är många scener med ormen vi får.

Som sagt, stabil underhållning med mycket bra ormeffekter och ett fint flyt i hela filmen. Inga direkta dötider så det flyter på. Så ska ni leta upp denna så får ni leta hårt för det enda släppet på denna i widescreen är region 1-släppet och det är OOP sedan länge. Själv hittade jag mitt ex på en loppis för 30:-. Finns annars eller rättare sagt fanns, på engelskt region 2-släppet men det verkar vara OOP med. Så ni får leta om det är något som lockar för det är faktiskt en riktigt bra och skön snake-flick som jag håller bland de bättre och är en av mina favoriter i den genren.

Rekommenderas till alla djurälskare!

6 kommentarer:

cozzi sa...

Ooh, Erik Estrada!

Klart välgjord orm där av bröderna Chiodo som har "Killer Klowns..." och annat kul på sitt samvete.

Köpte R1:an för en struntsumma i en box med tre andra djurskräckisar på tradera. Blev förvånad när samtliga visade sig vara i widescreen med making ofs och annat lull-lull.
Är inte van vid att filmerna i min favoritgenre behandlas så väl ;)

Weekend Video sa...

Så de var de lirarna bakom den med! får nog ta och se om den då visst :D

Reg 1:orna på de filmerna är fina, har bara Crocodile själv. Sålde octopus för den sög rejält, spiders har jag sett för länge sen iofs men kommer knappt ihåg. Gillar inte spindlar direkt ;D

Kul du fortsätter läsa här!

cozzi sa...

Har bloggen bokmärkt som favorit så mig slipper du inte undan. MOAHAHAHAHA!!!!

Och "Spiders" är ju skitkul. Fullt ös medvetslös med Gary Jones bakom kameran. Precis när man tror att filmen ska ta slut exploderar den i tokerier med jättespindlar på campus. Väl värd en omtitt.

Weekend Video sa...

Okej då, jag får väl ge mig på den igen då :D
Ska se om jag har råd nu i det närmaste. Hur är tvåan då? Är det något du sett?

cozzi sa...

Tvåan är inget vidare men som djurvän "bör" man väl ha sett den ;)

Dessutom med Sam Firstenberg bakom kameran.

Weekend Video sa...

Då så! Saken är biff. Lyckas man med Breakin´ 2 så kan man inte misslyckas med denna ;D