lördag 7 mars 2009

The Taken - 2008



Liam Neeson spelar en man med ett dunkelt förflutet som får sin dotter kidnappad i Paris av skumma typer. Givetvis åker han dit och rensar upp bland packet. Han går hårt fram och är i bild i var scen. Ingen är ärlig och alla är smutsiga på något vis. Speciellt Neeson som verkligen sitter inne med otroliga tricks i förhörsteknik.

Inte så mycket att säga. Tunn story som funkar fint, bra kort längd och ett jäkla drag i scenerna gör detta till en fin upplevelse. Luc Besson är med på ett hörn som manusförfattare och gör som vanligt bra i från sig. Vad som känns konstigt är att se Neeson i denna sortens roll. Han känns nästan för gammal i vissa scener tycker jag fast ska man vara ärlig så gjorde Bronson liknande filmen när han var ännu äldre än vad Neeson är här. Hade det nu varit Bronson som rullade runt här och rensade upp i ett jävla tempo så hade man inte tyckt så. Då hade i alla fall jag hejat ännu mer i soffan!

Inget ont om Neeson, han är en fin skådis fast jag gillar inte honom i allt. Långt i från. Man kan säga denna är hans svar på Terence Stamps utsökta The Limey. Rekommenderas!

Stabil action/vigilante-liknande film i fint utförande och med stabila skådisar. Fast den hade varit ännu fetare med Bronson i rollen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att Neeson fungerar alldeles utmärkt se exv som skruk i batman begins.
har också recenserat denna i min blogg.

Weekend Video sa...

Kul du läser! Skicka en länk till din blogg då så jag kan kolla in den :D