fredag 6 mars 2009

Dawn Of The Dead - 2004



Känner man inte till denna handlingen eller upplägget så har man bott antingen bott i en håla i jorden utanför Trollhättan eller så är man inte intresserad av film, skräckfilm främst då. Och då är det inte så mycket lönt att läsa vidare för detta kommer bara bli en enda lång hyllning.

Detta är mer än en remake på en gammal film, detta är ett jävla mästerverk och den bästa zombiefilmen av dem alla och en av mina absoluta favoritfilmer alla kategorier. Zack Snyder kom för mig från ingenstans och fullkomligt sänkte mig med denna nytolkningen som kör över det gamla originalet med ångvält. Originalet gillar jag inte alls då jag finner det tråkigt, segt och fullt med dåliga zombiesminkningar. Jag får säkert skäll för det men det spelar ingen roll. Den blir inte bättre hos mig för det.

Rädslan var där att Snyder var en one-kill-wonder med denna men han krossade ännu mer med 300 som kom efter. Han har full koll på precis allt i filmen. Det är allt man kan tänka sig här. Våld, zombies, Johnny Cash, skådisarna från den första filmen och är de inte med så förekommer de på ett annat vis i filmen, vapenfetischm givetvis förekommer med, många scener med utpumpandes tomhylsor som landar fint på marken, inzoomningar på blänkande vapen, barska karlar, ett gäng cameos av Burt Reynolds och Jay Leno, en hård Ving Rhames, en hund och en av filmvärldens mest romantiska scener som involverar en motorsåg som putsas och demonstreras osv...

Jag sitter med stora ögon var tittning och de har blivit ett par vid det här laget och det är fortfarande lika jävla bra. Kolla bara in skådisarna. Ving Rhames, Sarah Polley, Jake Webber som måste vara den mest sympatiska kille jag sett på film någonsin! Mekhi Phifer, Ty Burrell som svinet nummer ett i filmen, Michael Kelly, Kevin Zegers från Komodo och vi finner posören Tom Savini på ett hörn. Soundtracket är kanon och The Disturbed får till det jävligt bra här.

Så ni vet vad som gäller! Undvik den censurerade region 1 "uncut"-versionen och satsa på den fina Premium Edition utgåvan från Japan. Det är filmen absolut värd!

Se den! Köp den! Och fucking älska den!!! Underbar film på alla vis!!!

4 kommentarer:

mamoulian sa...

Nu blev man ju riktigt sugen att se den igen! Gillar originalet, men den här är nog den bästa remaken de senaste åren, tillsammans med The Ring (å där kommer jag få en jävla massa skäll?! :-D)

Aj-aj... akta sig för lömska Hollywood-släpp ;-) var inte denna inspelad i Kanada förresten...?

Weekend Video sa...

Jepp, så gott som inspelad i Kanada. Att få skäll kommer man aldrig i från fast där är det berättigat ;D

Rikard sa...

En av de bästa skräckfilmer som gjorts (trots remake) senaste åren... till och med jag får rysningar..
(även om jag faktiskt bor i en liten håla strax utanför Trollhättan)

Weekend Video sa...

Ooops! ;D
Tack för du läser!