tisdag 10 mars 2009

Ripper: Letter From Hell - 2001




Det är lika bra att göra det klart direkt. Detta är nog fan den dummaste film jag någonsin sett eller i alla fall på otroligt länge. Den är så korkad så det går inte att beskriva.

En idiot till tjej lyckas överleva en massaker på sina vänner och fem år senare så ingår hon i en studiecirkel eller vad nu det är för att studera seriemördare. Givetvis börjar någon mörda dem allt enligt hur Jack The Ripper mördade sina offer. Och när tillräckligt många av dem har dött, vad gör idioterna då? Jo, de åker ut till en stuga mitt under årets värsta storm och gissa vem som kommer dit!

Karaktärerna är så otroligt korkade att de bara förtjänar dö på studs. Och skatan som är i leaden A.J. Cook, ska spela tuff, mystisk, stark, konstnärstyp, rebell osv... framstår mest som hon är i desperat behov att gå på dass och tömma tarmen. Hon är otroligt påfrestande på alla sinnena. Och resten av idioterna kommer direkt från en JC reklam, så klippta och skurna är dem så det är löjligt. Vi har den franska studenten med tunn alpröst, studenten i skinnjacka och skäggstubb som aldrig växer, utbölingen som inte får komma in i gruppen och de andra vanliga stereotyperna vi sett så många gånger förr och bättre.

Jürgen Prochnow springer mest runt och väser och Bruce Payne är sminkad som en transa med läppstift och allt. Detta är en usel film på alla vis och det känns som det är en rejält usel MTV-video man tittar på. Otroligt blodfattiga mord för vara en slasher och handla om JTR. Totalt slöseri av knappa två timmar som säkert funkar om man är 13 år och ensam hemma och tycker melodifestivalen är livets mittpunkt. Själv ska jag kasta mitt exemplar av filmen och ta en dusch för att slippa undan denna skymfning jag utsatte mig själv för precis.

Undvik!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med en rejäl sågning så här på morgonkvisten.

Har inte sett den men det låter som om den fick precis vad den förtjänade ;)

Weekend Video sa...

Tro mig, du missade inget. Vilket dravel!

Fred Anderson sa...

Detta är absolut en av de bästa neo-slasher-rullarna som gjorts. Stämningsfull, ganska gory, sköna skådisar och precis en sådan handling som det är poänglöst att såga.

Weekend Video sa...

Det enda jag fann i den var slöseri med tid och pengar. Tyvärr får jag inte igen något av det.

Fred Anderson sa...

Men undvik tvåan, den är riktigt trist.

Här är min recension av ettan, från 2004: http://fredzilla.blogspot.com/2004/06/ripper-letter-from-hell.html

:)