måndag 30 mars 2009

The Quick And The Dead - 1995



Sam Raimi har gort tre bra filmer. Denna, For Love Of The Game och Evil Dead 2, så är det bara. Allt med Spindelmannen, Evil dead 1 & 3 och allt annat han gjort går inte hem här. Han har inget som direkt imponerar på mig och jag är lika glad för det men denna är skön förvånansvärt nog.

Kvinnlig främling rider in i dammig gammal håla för att slå ihjäl byns ledande man i hämndsyfte. Vad hon inte vet är att han samtidigt har sin årliga duelltävling där alla får ställa upp och utmana vem de vill. Så hon ställer upp i tron att hon ska dra före honom.

Svårare behöver det inte vara egentligen för att göra en bra film och det är ett fint upplägg för en western med. Vi har alla ingredisenser med för det ska bli bra. Hästar, pistoler, mexikaner, horor, fula gubbar med smak för lammkött, indianer eller rättare sagt, indian, långhåriga vakter med långrockar och winchestergevär osv.. Och sen fyller man alla rollerna med bra skådisar så har man en fin film. Precis så blev det här. Bara det att folk när den kom väntade sig ytterligare en Evil Dead-film och blev besvikna när allt gore och Bruce Campbell uteblev, vilket jag bara tycker är skönt att slippa.

I stället får vi Gene Hackman, Sharon Stone (säga vad man vill om henne men man måste älska en kvinna som vill ge sin son botox-injektioner i fötterna bara för han har fotsvett), Russel Crowe, Lance Henriksen (måste han verkligen vara med i varenda film man ser? tycker det börjar bli lite tråkigt nu), Tobin Bell, Leonardo DiCaprio, Keith David, Pat Hingle, Gary Sinise, Woody Strode i sin sista roll och vad finner vi inte om inte han var tvungen att ha med Campbell ändå! Lyckligtvis blev scenen raderad, tack och lov.

Stone som spelar den kvinnliga hämnaren funkar fint i rollen men har sin pistol alldeles för högt för min smak. Ser inte ut att vara lätt att dra i från den höjden. Ungefär lika högt som pajasen i Manowar, Joey DeMaio, har sin bas. Med andra ord under armhålan. Annars ser hon ut att kisa sig igenom filmen med knullrufsigt hår och en blick som visar mer att hon är hård i magen än tuff. Men jag gillar henne här. Gene Hackman har skoj i sin roll och vi får en hel del fina skottdueller vilket jag tycker är riktigt sköna. Så med andra ord, en stabil western som funkar fint och se bara till så ni inte ser det amerikanska region 1-släppet då det fattas en sexscen mellan Stone och Crowe i det släppet. Det ni är viktigt!

5 kommentarer:

Mr_v sa...

Oj, vilken sågning av Raimi. Personligen gillar jag alla tre Evil Dead, och spindelmannenrullarna glider väl ner som dumskalleunderhållning. Måste dock hålla med om att den här är underkattad! riktigt trevligt bagatell till western som bjuder på finfin underhållning!

butch (den riktiga) sa...

Tycker du inte om Darkman?!

Weekend Video sa...

Mr_v:
Jag kan inte se storheten i honom faktiskt. Tycker han gör rätt slätdragna filmer faktiskt. Finns mycket bättre regissörer att lägga sina pengar på. Spiderman 3 såg jag inte ens hälften på fast denna lyckades han med.

butch (den riktiga):
Den har jag aldrig tyckt om. Såg den när den kom runt 1990 och har inte sett om den heller.
Tack för du läser!

Mr_v sa...

Fast första Evil Dead, ojoj så jag alltid älskat den. När jag såg den första gången, som grabb, kunde jag inte sova på en vecka. den har en speciell plats i mitt hjärta.
Spiderman 3 har du ju rätt om, dock. det var riktig smörja.

Weekend Video sa...

Den har aldrig fastnat hos mig, däremot tvåan var verkligen en ungdomsfavorit. Håller fortfarande den högt.