fredag 6 mars 2009

Angel Heart - 1987



Jepp, det stämmer. Vi gillar Mickey Rourke här på denna bloggen. Denna gången spelar han Harry Angel, privat detektiv, som får ett uppdrag av Louis Cyphre att finna en man som lurat honom på ett kontrakt. Killen ska vara död ryktena men Louis vill ha det bekräftat. Harry drar ut och börja nysta och nysta och nysta och han kommer längre och längre ner i en enda svart sörja med voodoo, förföriska unga kvinnor, ilskna karlar och höns. Han har en sak med höns. Och nere i hettan i New Orleans får allt sin förklaring om Harry bara vågar ta steget fullt ut.

Fin regi av Alan Parker med en lysande Rourke. Han är verkligen bra här. Själv säger han att han gjorde filmen för att rädda ett huset han hade men att han är skyldig Parker en tjänst nu för denna filmen. Skön kille, Rourke.
Fotot som de svettiga miljöerna gör sitt med för att öka den stegrande stämningen som ligger hela tiden i filmen redan från början. Robert De Niro som jag annars inte är värst förtjust i gör verkligen en skön roll här som Louis Cyphre. Han trivs i den rollen och har ett imponerande skägg och käpp, måste skaffa en sån. Lisa Bonet som på den tiden var med i Cosby, gör ett par rejält vågade scener och speciellt en sexscen som fick Cosby himself att sätta kaffet i halsen. Det blev ett jävla liv när denna kom. Och fortfarande är den rätt vågad tycker jag. Glöm de i Basic Instinct, den har inget att komma mot denna.

Kolla in den fina special edition-utgåvan som finns på region 1, där får vi en skön intervju med Rourke som diskuterar sina filmer och filmen.

Makalös stämning med en rejäl twist om man inte sett filmen som fick mig att hata den första gången jag såg den men jag skyller på ungdomlig dryghet och ignorans. Nu gillar jag det skarpt och kan inte rekommendera den tillräckligt. Soundtracket är fint det med!

4 kommentarer:

mamoulian sa...

Min polare såg den här för 20 år sen, ungefär... Han snackade om att Cosby-stjärnan Lisa Bonnet badade i blod och så hatade vi ju Rourke på den tiden (vet inte riktigt varför; kanske för att han var så snygg ;-))

Men den här får man nog ta och se själv snart och jämföra med boken "Fallen Angel" av William Hjortsberg (läs den!!!)- en riktig noir med stark ockult prägel.

Weekend Video sa...

Var själv inte så glad för honom på den tiden faktiskt hahaha Jodå, hon badar i blod mer än en gång. Får kolla upp den då. Finns den i svensk översättning? Pallar inte läsa sådant på engelska...

Anonym sa...

Fantastisk rulle som förtjänar en plats bland de riktiga klassikerna! Nu måste jag nog se den i helgen bara för det.

Anonym sa...

Japp, mycket bra film. Och jag tillhör dom som tyckte Rourke var grym redan på den tiden. :)