tisdag 24 mars 2009

28 Days Later - 2002



Det släpps löst ett virus som får alla som kommer i kontakt med det att bli smittade på 20 sekunder och resultatet blir extrem aggression och mord i blicken. Ett stackars cykelbud som legat i koma sedan innan smittan brakade loss 28 dagar tidigare vaknar upp och finner sig plötsligt vara den siste mannen i London. Men efter en liten rundtur så upptäcker han att han inte är den siste mannen och att ha ett gäng smittade efter sig i hasorna är inget att rekommendera om man har tofflor på sig. Efter ha kommit i kontakt med flera andra så börjar till sist resan ur London mot ett okänt militärt mål och en osäker framtid.

Danny Boyle har tidigare gjort filmer som Trainspotting och The Beach och denna gången valde han att tolka smitto/zombiegenren. Iofs vägrar Boyle erkänna att detta är en zombiefilm precis som Lenzi stålnackat vägrar erkänna Nightmare City som en och ska sanningen fram så har 28 Days... mer gemensamt med Nightmare... än någon zombiefilm fast likheterna med Romeros Day Of The Dead är där och den har säkert gått mer än en gång hos Boyle.

Inga direkta skådisar i rollerna förutom den alltid superba Brendan Gleeson och här är första gången jag fick se Cillian Murphy. En mycket bra skådis som visar i Batman Begins var skåpet ska stå. Han var även bra i Breakfast On Pluto som rekommenderas.

Detta är en mycket bra film med bra tempo och rejält klaustrofobisk undergångsstämning som trots man sett den tidigare håller ens intresse vid liv. Det känns precis som om man ska få se något nytt var gång man ser den eller det ska ha ändrat sig på någon sjuk vänster. Effekten blir att trots man sett den så är man ändå inte riktigt säker på hur det ska gå. Det är en viktig grej i en film som denna tycker jag, att den fortsätter trots upprepade tittningar att ha en i sitt grepp och fortfarande lyckas överraska en. I sann anda så kom det även en uppföljare, 28 Weeks Later som jag vill minnas jag tyckte var otroligt nog bättre än denna. Men den ska ses snart så då får vi klarhet i det.

Så tills dess varför inte kolla på denna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att denna var jävligt bra (till skillnad från Boyles Sunshine som jag vart redigt besviken på). När jag såg uppföljaren på bio vart jag besviken, men häromveckan såg jag om den och tyckte då att den var minst i klass med denna. ser fram emot din recension av den!

Weekend Video sa...

Sunshine var hemsk på alal vis! Jag såg inte ens klart den. Jag hade tyckte samma som dig om uppföljaren och precis som i Boondock Saints-fallet så kom denna uppenbarelse på andra titten. Jag ska se den i kväll så håll ut :D