lördag 12 januari 2013

The Rig - 2010



Låt ej omslaget lura er. William Forsythe är bara med i en kort stund, sen dör han. Så, där fick vi det avklarat. Annars kan jag när jag ändå har förstört filmen för er passa på att tala om att skalorna på omslaget stämmer ej heller så ni inte får några falska förhoppningar. Rätt ska vara rätt. Fick jag den hopplösa känslan av besvikelse så kan ni allt få den med. Annars är det monsterfilm enligt formuläret rätt av och inga break.

Oljerigg som befinner sig i en passande storms öga får ett elakt monster på halsen när deras borr borrar för långt ner på ett ställe där den inte borde borrat överhuvudtaget. Ett monster slipper undan och nu ska de skyldiga straffas men eftersom det är en storm på färde så är endast en skelettbesättning på plats vilket är bra för filmens budget. För handlingens skull så kan det kvitta för vi får den gamla vanliga standardbesättningen som i otaliga filmer av den här sorten så där är heller inga överraskningar mer än att Forsythe dör direkt.

När det kommer till monstret så är det filmens högpunkt då det visar sig att det inte är ett cgi-helvete utan en ovanlig vig stuntman i latexdräkt som är härligt slemmig och den slemmar rejält med. Det rinner av den och monstret som i sin tur ser ut som en Alien bara med ett annorlunda ansikte samt vissa andra finesser. En liten tvist får vi med fast där ska jag vara snäll så den avslöjar jag inte för kommer ni över The Rig billigt så är den väl värd en titt eller två men var bara beredda på att det digitala ljudspåret är rätt kasst med ett överdrivet drag i bakhögtalarna som bara pumpar ut filmmusiken. Själv körde jag med doldy-spåret och sparade öronen.

Inga kommentarer: