torsdag 3 januari 2013

The Lost Coast Tapes - 2012



Found Footage-genren blommar för fullt får man allt erkänna med varierande resultat och ska jag vara ärlig så var det främst omslaget som drog mig till The Lost Coast Tapes eller Bigfoot: The Lost Coast Tapes som den egentligen heter. Så när tillfälle dök upp att lägga tid på den så gjorde jag helt enkelt det. Och resultatet var snäppet bättre än jag väntat mig.

Ett gäng med kameror och tillgång till ett/flera tv-bolag har funnit en kille som har kommit över liket efter en Bigfoot och nu är villig att dela med sig av sitt fynd för en anselig summa kontanter. Så gänget på fyra man drar dit, finner sin man som visar sig vara aningen mer originell än de räknat med och snart faller mörkret. Givetvis blir det påhälsning men det leder mer till slitningar inom den lilla gruppen och snart nog faller allt samman med dödsfall och en avsevärd ökning i aktiviteter i både deras närhet som den djupa skogen runt om dem....

TLCT, som jag förkortar filmen från och med nu, är mellan varven relativt intressant tillräckligt intressant för att få mig på spänn och villig att inte slita mig med glädje från filmen. Några enstaka rysningar får jag med men det som är bäst är det att TLCT funkar fint fram till det (o)väntande slutet för det är en tvist på slutet, var säkra på det. Själv har jag mina misstankar om vad det är men osäkerhet är alltid att föredra för då gör det att man kommer att återkomma till filmen fler gånger bara för att få ytterligare "klarhet" i det kluriga slutet.

Bäst i filmen är utan tvekan Frank Ashmore i rollen som Carl Drybeck, mannen med det spektakulära fyndet som kommer med ett väldigt högt pris. De andra sköter sig bra med men Frank är mannen hela dagen. Att jag får vibbar av Brian Cox i hans agerande ger bara pluspoäng i min bok och det lovar gott. Ska jag dra fram något som störde så är det en scen i slutet som förekommer i sovrummet i stugan och en annan som skildrar alla fyra Bigfoot-jägarna på jakt efter bevis där samtidigt alla fyra är i bild och en femte filmar dem. Men vem är den femte? Bigfoot?

Inga kommentarer: