lördag 12 januari 2013

Zombie Holocaust - 1980



Här har vi ett fint exempel av sann italiensk skräpfilm av högsta grad. Hur löjlig Zombie Holocaust må vara så är den förbannat underhållande. Fabrizio De Angelis visste/vet hur man klämmer pengar ur tidigare succéer så när Fulci´s Zombie blev en hit tillsammans med DÁmato´s Emanuelle And The Last Cannibals från 1977 så slog han helt enkelt ihop dem till en och samma film och vips! Så hade vi Zombie Holocaust. Scener, skådespelare, platser, lokaler till och med musiken stals friskt från de två andra filmerna och bakades ihop till den här härliga ostfesten. Det enda som inte följde med var en regissör med lite koll på läget för säg vad man vill om Frank Martin aka Marino Girolami, men någon direkt skräckfilmsregissör är han inte.

Fast det kanske är det som är spiket i kistan som gör att Z.H. är så underhållande som den. Den är ju lika full av underhållande scener som historier om den vilda inspelningen. Vi har de stackars asiaterna som skulle spela kannibaler i filmen som visade sig vara vegetarianer och blev sjuka av allt kött de fick smaska i sig i sina scener till Ian McCulloch´s överkamning som bara blev vildare och vildare efterhand som filmen rullar. För att inte tala om Z.H´s bästa scen alla läge. Den när McCulloch och den trashigt underbara Alexandra Delli Colli ska bryta sig in i sjukhuset vilket är det samma som i Zombie!

Det tar McCulloch tre scener! med den största gren som han kan finna för att kunna bryta sig in igenom den tunnaste dörr som jag sett i hela mitt vuxna liv och allt sammans betraktas av en så uttråkad Delli Colli att man skriker av skratt när man ser den. Hon har en min som ger intrycket av att visa exakt vad hon tänker: Är karlajävlen inte genom dörren snart? Man väntar bara på att hon ska bara pela med fingrarna i håret på ett mycket typiskt kvinnligt vis. Än värre blir det när väl de kommit in bara för att bli tillfångatagna av den galne doktorn och hans hantlangare för att tvingas bevittna när ytterligare en hantlangare kommer in igenom nämnda dörr hur lätt som helst. Han bara svänger upp den som den simplaste sak i världen. Kolla in McCulloch´s min när det sker!

Lika svårt som att ta sig i sjukhuset har McCulloch när han ska ta sig ut också. Det går bara inte för honom för när han väl sätter fart mot friheten så nog fan kommer det en ny zombie och stoppar honom men jag räknade det till tre försök som alla misslyckas eller var det två? Jag är osäker för jag skrattade så mycket. Zombie Holocaust är ett sant mästerverk i hur pass kul italiensk trashfilm kan vara. Z.H. har inga direkt döda punkter och vi får Delli Colli naken mer än en gång i filmen. En annan scen som är kul är den i grottan med kannibalerna och Delli Colli. Kolla in när de ska offra henne på bordet och titta extra på asiaterna i bakgrunden så ser ni åtminstone en som inte är asiat via födsel. Han ser aningen mer italiensk ut...

En annan sak som är väldigt underhållande är tyvärr inte med i Z.H. Och det är den fantastiska lövskogsscenen med McCulloch och Delli Colli. Det visade sig att när filmen var färdiginspelad så kom de på att filmen var alldeles för kort så de fick för sig att filma lite extra scener och vips! så kom den berömda lövskogsscenen till.

Det är en scen när Delli Colli och McCulloch jagas genom djungeln av två kannibaler bara för att plötsligt befinna sig i en lövskog på hösten och där falla ner i en fälla i marken. De två frysande asiaterna kommer löpande med sina höftskynken och trädpinnar bara för att finna sig nedkämpade av en heroisk McCulloch. Den här scenen var med i en gammal holländsk vhs min bror hade och den scenen fick mig att tjuta av skratt varje gång jag lånade den av honom så till sist gav han mig filmen bara för att slippa höra om den förbannade scenen. På DVD samt Blu-ray släppet ligger den nog med som extramaterialet men jag glömde bort att kolla det själv. Men jag hoppas den gör det för den är pinsamt usel i alla sin vilsenhet.


Nu kanske det låter som jag bara ser Z.H. för att få ett gott skratt men det är det inte för jag gillar det och det har jag alltid gjort. Problemet är det att när jag såg den för första gången i tonåren så tog man den på blodigt allvar och tyckte det var en riktigt bra och skrämmande film med övertygande effekter. Nu är man äldre och mer medveten om vad som är bra film och övertygande effekter. Bra tycker jag inte den är på ett "bra" sätt men bra på ett underhållande trashigt sätt och det är nog att föredra. Zombie Holocaust är en sann guilty pleasure som bara måste upplevas. Rekommenderas det varmaste!

Inga kommentarer: