tisdag 27 maj 2008

Blodsmak


Blodsmak aka Taste The Blood Of Dracula - Peter Sasdy - 1970

Har haft ett väldans sug på sistone att se igenom alla Dracula-filmerna med Christopher Lee så det blev att jag köpte på mig alla och började ta mig igenom dem. Jag trodde jag sett alla redan men när jag kom till denna så upptäckte jag att det hade jag verkligen inte.

Innan har jag tyckt att Scars Of Dracula varit den råaste och blodigaste av dem alla, vilket den fortfarande är. Blodig vill säga. Brutalast är denna.
Efter att ha blivit spetsad på ett kors i slutet av Dracula Has Risen From The Grave och omvandlad till ett rött pulver så samlas den gode greven upp av en karl med affärer i sinnet i en glastub. Medans tre äldre herrar bestämmer sig att efter ha förlustat sig med byns alla horor och andra dekadenta saker som pengar och ställning i samhället kan erbjuda, att det är dags att dra upp nivån ytterligare ett steg.

Efter att ha sprungit på en yngre kollega som erbjuder dem en chans att nå den yttersta njutningen tar dem den. Chansen är att sälja sina själar till Satan. Killen tar med dem till mannen från början med Grevens pulver. Där införskaffas detta samt fyra olika bägare för konsumtion sedan beges det sig av till en närliggande och öde kyrka, lägligt i närheten.

Väl på plats ordnas skynke med pentagram och dylikt fram samtidigt som pulvert samlas med männens blod i bägarna. Sedan inmundigas detta. Men de höga herrarna vägrar och slår ihjäl sin partner in crime istället och drar hem. Väl hemma dras de alla av dåliga samveten. Medans killen som ordnade allt plötsligt genomgår en förvandling och den gode greven är tillbaks i hög form samtidigt som han mässar högt:

They have destroyed my servant. They will be destroyed...

Sedan börjar en väldigt raffinerad och brutal hämnd!

Detta är den Dracula-film med bäst story efter den första i serien och Lee verkligen har kul här. Brudarna är söta och naiva och kulisserna är storslagna som vanligt när det gäller Hammer filmer. Inte lika blodig som Scars... men brutal i all sin ondska.

Detta är en film i serien som jag kommer att återbesöka många gånger vilket är mer än andra i den vill jag lova. Därför är det roligt att hitta sådana här guldkorn som verkligen sticker ut.

Gå och se!

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Har du köpt alla Hammer-Draculas på en gång? Vet du om dom finns i någon box? Har varit så sugen, men jag är så fånig att jag helst vill ha alla på en gång utan något letande :)

Weekend Video sa...

Jag köpte mina lösa och alla utom en av dem på discshop. Är billigare nu visst än när jag tog dem med hahaha
Och visst hade det varit riktigt bekvämt och bra med alla på ett ställe :D