torsdag 29 maj 2008

Runaway Train


Runaway Train - Andrei Konchalovsky - 1985


Ja, vad säger man efter en film som denna?
Inte så värst mycket. Inte jag i allafall. Tyckte jag mest satt som klistrad framför tv´n och var helt inne i filmen. Vilket jag verkligen var med.
Jon Voight och framför allt Eric Roberts som gör sitt livs roll här har aldrig varit bättre!

Jon Voight har jag svårt för emellanåt ochRoberts med då han har en tendens att alltid tjuta i sina filmer (läs Best of the best). Men här är de i total kontroll. Främst Roberts som verkligen är denna ynkliga och naiva fånge som förgripit sig på en minderårig tjej. Voight hatar hela världen och vill bara ta död på den och han gör verkligen sitt bästa med!

Rebecca De Mornay är inte illa hon heller och John P. Ryan är enorm som svinet till fängelsedirektören som vill stoppa dessa frihetslängtande burfinkar.

För de sitter nämnligen på ett fängelse mitt ute i vildmarken, omringade av 30 graders kyla när de bryter sig ut och plötsligt finner sig på ett tåg där föraren fått en hjärtattack och fallit av medans tåget börjar skena. Vilket de två fångarna inte har den minsta aning om.

Bara scenen när tåget introduceras fick mig nästan lite rädd och påminde mer om ett stort ilsket djur än ett godståg.

Filmen är fylld av spektakulära scener som definitivt höjer pulsen på en och regissören här vet vad han definitivt gör! Här är även häpnadsväckande stunts som jag inte ens vill veta hur de gjorts. Scenerna med tåget som susar fram i snön och kylan och den fina miljön som de filmat i är fantastiska.

Roberts blev Osarsnominerad för sin roll här och Voight vann en Golden Globe för sin roll. Och scenen där Voight fastnar med handen mellan vagnarna är definitvt en scen man aldrig glömmer. Aj!

Ett mästerverk som måste ses av alla!



1 kommentar:

Jay sa...

Ganska skön film.

Extra kul är att den är gjord av favoritbolaget Cannon :D