lördag 6 juni 2009

Friday The 13th - 2009



Att kalla denna filmen för en remake tycker jag bara är korkat för det är det sista den är, om den är något så är denna den elfte delen i serien om någon frågar mig. För det enda som egentligen utgör filmen för att vara en remake är att några andra spelar i mordet på hans mor i början samt några smådetaljer i filmen. Det kunde lika gärna varit i en elfte del för att på så vis gjuta lite nytt och fräscht blod i en rätt utvattnad serie.

Men är denna bra? Svaret är, jag vet inte faktiskt. Tempot är segt och filmen alldeles för lång. Jag tröttnade efter 50 minuter och då var det lika lång tid kvar. Inte så skoj då med andra ord. Vad som var dåligt/störde mest var de otroligt korkade karaktärerna i filmen. Visst, det är inga genier i de andra filmerna heller men dessa var några riktiga rötägg. Brudarna skulle ha pågakroppar med silikonbröst och killarna gympumpade utav helvete och bara bry sig om knulla och supa, ju odrägligare ju desto bättre med. Sexscenerna i filmen var patetiska och de betedde sig som om de auditionera för Rocco does Bangladesh 1023 eller något sådant, åtminstone den sista sexscenen var sådan.

Vad som var bra var han som spelade Jason. Han skötte sig fint. Nu skriker alla nostalgirunkare för han springer i filmen och han har gångar under lägret. Hjälp! Veckans brott! Jason gör något nytt. Skaffa ett liv och lämna morsans källare i stället säger jag bara. Mordet där han kastar yxan var jäkligt bra, det bästa i filmen faktiskt tyckte jag. Inget fel på de andra alls men detta var riktigt bra och kul.

Så överlag, en axelryckning faktiskt. Inget bra direkt men inte heller något dåligt utan den är rätt anonym för mig. Jag har redan glömt den faktiskt och ärligt talat så tänkte jag flera gånger under filmens gång att varför ödslar jag tid på denna när jag kan ha det bra i Hammers sällskap i stället? Ibland gör man verkligen fel val.

9 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Helt klart bättre än många Hammer-filmer (nu älskar jag Hammer, men är också en realist - jag somnar helt klart till deras mumie-filmer)! Inte den bästa Fredagen-filmen dock - men jämfört med svenska tragiska mupp-försök som Strandvaskaren, Frostbiten, Camp Slaughter osv osv så är denna ett riktigt mästerverk.

Weekend Video sa...

Jag somnar själv till deras mumie-filmer, inget snack om saken. Men jag kommer att se om dem till skillnad från denna, den saken är säker. Svenska filmer överlag är rätt sura och deras försök till rysare snäppet värre så där är ju denna bättre men jag kommer inte att lägga pengar på den här i alla fall. Jag sparar dem till en Hammer-film istället ;D

Mr_v sa...

Jag må va fredagen-nörd, men jag stördes faktiskt av en del jason gjorde i denna. att han hade elektriskt ljus å sånt vid sin gård kändes inte rätt. Över huvud taget var en del av den gamla mystiekn kring honom borta, kändes det som.
fast den höll fint som underhållning för stunden, sämre rullar har man sannerligen sett.

Daydreamer sa...

Jag tycker att filmen börjar rätt bra men sedan tappar den fart, blir långdragen och snudd på tråkig.

Weekend Video sa...

mr_v:
Jag hängde inte upp mig på det alls, det är bara lite kul när det inte följer mallen totalt. Men det som störde mig efteråt är det att Jason är en maskin när han dödar, inte som Ted Whíte i fyran, han är ju psykopatisk för helvete! Denna är totalt uttryckslös fast han var bra i sin roll. Lite mer grymtningar hade inte suttit fel tycker jag.

Daydreamer:
Helt rätt. Tyckte jag med. Kanske borde använda dig som spökskrivare här när humöret är i botten och man inte direkt känner för skriva :D

Mr_v sa...

Ted White i del 4 är den bäste Jason någonsin, inget snack om den saken!

Weekend Video sa...

Kolla in den senaste dokumentären annars, His Name Was Jason, där är han med. Ingen liten bit!

Mr_v sa...

Haha, den har beskådats. han ser ju nästan lika läskig ut utan mask som med, haha.
Jävligt pepp på deluxe-släppet av Friday the 13th del 4 som kommer i juni, verkar vara en hel del kanonextramaterial!

Weekend Video sa...

Jag nöjer mig med de gamla släppen faktiskt. Man ser bara extramaterialet en gång, åtminstone gör jag det hahahajavascript:void(0)