onsdag 10 juni 2009

Pray For Death - 1985


För att kompromissa för "sveket" med Ninja III: Domination så bjuder jag på denna istället. Ytterligare en ninjafilm med Sho "sulan" Kosugi och detta verkar vara en remake på Revenge Of The Ninja fanimej för det är så snarlik story så det är knappt sant.

Sho och familjen härjar i Japan och har det bra tills frugan vill flytta dit då hennes var var där i från så de packar och flyttar dit helt enkelt. De öppnar en restaurang där Sho lagar mat. Men det skiter sig snart då ett par mindre lagliga poliser gömmer smuggelgods i huset så familjen Kosugi blir anklagade för att ha snott det givetvis när det försvinner. Så frugan och ena sonen körs över av två glada lirare i en bil varav en av dem har gubbkeps, gubbkeps = bra! har själv två. De hamnar på hospitalet och där blir frugan mördad och sonen hämtas hem, Sho halar fram kajalen och den gamla pyjamasen och snart är det dags för hämnd, igen. Ringer klockorna nu då?

Nu är jag osäker på vad det är för sorts utgåva jag såg men denna var betydligt mer orörd än den gamla vhsen var här. Om detta är r-rated printen som cirkulerar vill jag låta vara osagt men antingen är denna grymt bolagsklippt eller också har den som editerat fått epelepsianfall under jobbet för det är verkligen skumt gjort. Vissa scener är som de har kastat om helt i ordningen för det är verkligen kaos emellanåt. Det känns och ser ut som den är klippt men av vem kan jag inte svara på men det kan lika gärna vara den r-rated-vhsén jag sett en ripp på.

Hur som helst så är det synd för det är en skön film annars som gott kan komma i en ordentlig dvd-utgåva och uncut då. Våldet är okej och det får vi se medan i andra scener det är underligt när hans son spöar upp personer med nunchakas för ordningen stämmer inte alls i scenerna. Det är kortat/klippt med när han sätter fast honom på stocken i slutet för man ser knappt en hand perforeras medan sen man ser att båda är fastnaglade. Men den stora behållningen i filmen är just Sho för precis som en pensionär knullar som om var gång är den sista så agerar han som om var roll är hans sista. Han tar sig på rollen med dödligt allvar och även om det kan låta och se lökigt ut så funkar det för han gör det lite seriösare med sitt allvarliga spel.

Men en skön film som förtjänar ett ordentligt och oklippt släpp för göra den rättvisa. Ett utmärkt komplement till just Revenge Of The Ninja detta. Rekommenderas varmt!

6 kommentarer:

Daydreamer sa...

Denna film behöver verkligen en ordentlig dvd utgåva.

Skurken Limehouse Willie är härligt slibbig och hänsynslös.

Weekend Video sa...

Den jävlen retade mig så han borde ha fått en egen film!

khenrikm sa...

*Suck*... ja ja. Det är ju ingen "Ninja III:Domination", men det får väl duga... Skämt åsido - mina Kosugi-kunskaper är dåliga. Måste bättra på dom!

Weekend Video sa...

Han gjorde ju även den rätt tramsiga Nine Deaths Of A Ninja men har jag inte så den lär inte komma upp hahaha

Daydreamer sa...

lizzardking:
Du får ta o se Ninja III:Domination, den e inte så dum.

Nine Deaths Of A Ninja är ju så usel så att den nästan, men bara nästan, blir bra.

Weekend Video sa...

Jag gav den en chans men det blev för mycket trams med demoner i garderoben och besatta arkadspel så jag la ner den och nu har jag inte kvar den bara. Men man ska aldrig säga aldrig som du vet ;D