fredag 5 juni 2009

Clash Of The Titans - 1981



Clash Of The Titans är en jättefin äventyrsmatiné om de gamla grekiska legenderna om deras gudar, tro, hopp, kärlek utan preventinmedel och problemet med sand i Jesussandalerna. Storyn går jag inte in på utan ni känner säkert till denna eller de sagor det handlar om. Men det är monster, gudar och människor i en salig röra och det är gott om raffel!

Rollistan är späckad av gamla godingar där vissa av dem fortfarande är aktiva medan andra är mer inaktiva. Laurence Olivier, Burgess Meredith, Jack Gwillim ( The Monster Squad!) får räknas till den inaktiva hörnan då de är döda medan Maggie Smith, Harry Hamlin, Ursula Andress och Claire Bloom fortfarande är i ropet. Men ska jag vara ärlig så har jag aldrig tyckt Harry Hamlin passat i denna rollen som gudarnas gunstling och det var med skräck jag stålsatte mig inför denna titt. Men det visade sig att han funkar kanon här och det var bara min ungdomliga fobi mot honom sedan Lagens Änglar som spökat. När jag väl vant mig vid tanken så gick det hur bra som helst.

Men som väntat så är den verkliga stjärnan, precis som i Jason And The Argonauts, är Ray Harryhausen. Hans arbete här är makalöst och jäkligt fint. Den mekaniska ugglan gjorde min dag nu och jag skrattade och mös var gång den kom i bild, samma med den enorma gamen som kommer då och då, den var skitfräck! Var kan man hitta en sådan? Kraken, Medusa, Dioskilos och de andra modellerna han gjort här är verkligen bra. Visst ser man en och en annan lina eller varför inte de rätt dåliga, med dagens mått, optiska effekterna, de är verkligen inte bra. Men det gör inget för det är helhetsintrycket här som är det viktiga och det är såklart bra. Jag bryr mig inte om det är vissna effekter emellanåt för resultatet och filmen är så bra och det är det som är det viktiga här. Jag gillar denna skarpt och den slår faktiskt Jason And The Argonauts i underhållning för händer något hela tiden. Tempot är högre med och det gör sitt med samt vi får lite omotiverad T&A och det var oväntat minst sagt.

Så alla ni som gillar den här typen av filmer kommer inte att bli besvikna om ni ser den, det är garanterat. Good, clean, healthy fun för hela familjen!

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Harryhausens svagaste film, men den kommer troligen bli bättre i nyinspelningen.

Weekend Video sa...

Jag gillar den så jag är fullt nöjd med både filmen och Harryhausens verk här.