söndag 14 juni 2009

Serpico - 1973



Sydney Lumets Serpico är ett tråkigt helvete till film alltså ändå fick den mig att vilja se klart den trots jag redan sett den en gång tidigare. Underligt minst sagt men jag tror det var lusten att se om den var bättre denna gången eller om slutet möjligtvis på något sätt ändrat sig och blivit annorlundare. Att han singlehanded rensade upp med hjälp av en stabil kamrat med eldkastare och en magnum 44 men det skedde inte alls....

Al Pacino spelar i denna filmatisering av en sann händelse vad som verkar vara USA´s enda ärliga polis som inte tar mutor. Spelar över gör han med, så mycket så att han framstår som en brunstig terrier på musjakt. Det blir komiskt emellanåt när han springer och slänger sig till höger och vänster samt ska se konfunderad ut. Fast han har ett snyggt skägg!

Och scenen med fågeln i filmen fick mig direkt att tänka på Baretta och det visade sig att just den inspirerade till tv-serien med Robert Blake i innan han började mörda flickvänner. Men det som stör mig mest är det att i filmen Get Shorty med Travolta så har han världens monolog över sin skinnjacka som är exakt som den som Pacino bar i just Serpico, problemet är bara att han aldrig bär en i filmen!! Cocksmoker. Vissa vill hylla detta som Pacinos finaste stund men då har de inte sett Cruising tycker jag för om Pacino agerar bra i en film så är det i den och ingen annan.

Klassiker, knappast. Sömnpiller? Absolut!

2 kommentarer:

Jay sa...

Även här håller jag med, Såg den för nån vecka sen och den var verkligen inte bra så jag håller mig till Sea of Love i stället när det gäller Pacino

Weekend Video sa...

Själv är jag inte så värst imponerad av snubben. Han funkar fint i Cruising och Any Given Sunday men annars är han inget som jag springer benen av mig för direkt för att se.