onsdag 10 juni 2009

Dirty Dancing - 1987



Välkommen till avdelningen guilty pleasures! Och det är bara att erkänna för jag vet att ni gillar den med, bara det att ni gör det i smyg! Storyn kan ni vid det här laget så den skippar vi helt. Vilka som är med är ingen direkt nyhet heller men det bjuder vi på.

Hjälten Patrick Swayze från Red Dawn, Road House, Steel Dawn, Tiger Warsaw, Point Break för helvete!, Next Of Kin, Uncommon Valour, Youngblood mfl mfl är en aspirant till hunk som danslärare i denna filmen. Som lär den söta Jennifer Grey, som var hård gerillasoldat i just Red Dawn hon med, att leka gömma salamin och dansa svettigt. Jerry Orbach från Out For Justice och mycket mer spelar pappan som betalar hela alltet från semester till illegala aborter till frukost och Wayne Knight, Newman i Seinfeld för de som inte känner till honom, spelar en rätt kul komiker.

Storyn är simpel och filmen är rätt barnsligt lättsinnlig av sig så man kan egentligen inte tycka illa om den. Det är en sådan charm över den och dansscenen i början när de kommer upp i stugan är jäkligt skön och svettig. Karlarna till och med har hatt på sig men tyvärr inga skägg är med i bilden. Brudaran är trashiga och ser ut att vara med på precis alla noter och efter detta så är det jag som slår farsan på nöten för han aldrig tog med mig på sådana ställen på semester. En helg i tält i Tomelilla Sommarland står sig rätt slätt mot denna semestern...

Precis som Flashdance så är detta en skön film man bara kan sätta på och svepa med sig av, ingen hjärnaktivitet behövs och när filmens mest kända replik kommer, ni vet vilken, så knockas man direkt. För säkerhets skull så kommer den här: Nobody puts Baby in a corner.
Jag gillar filmen och snart kommer Flashdance med upp men Footloose kommer att lysa med sin frånvaro, var säkra på det. För någon måtta får här allt vara!

2 kommentarer:

khenrikm sa...

Ja tiden gör underverk! Hade du frågat mig typ 1989 så hade jag svarat annorlunda - på den tiden när flickvänner och systrar och hela det kvinnliga släktet ENBART tittade på den här. Det blev lite mycket då. Nu i efterhand så är den en rätt rolig sak med några höjdarrepliker (som du nämnde).

Weekend Video sa...

Precis samma här! Vet ej hur många gånger jag sett denna under hot av flickvänner och annat löst folk men den funkar fint nu. Jag gillar den :D