onsdag 17 juni 2009

Showdown In Little Tokyo - 1991



Ytterligare en klassiker från Mark L. "Roller Boogie" Lester. Kanske inte i samma klass som Commando och Roller Boogie men fullt godtagbar som utmanare. Handlingen är väl inte direkt mycket att hänga i granen men den är skönt vänd på de vanliga stereotyperna. Denna gången är det Dolphan som är asiaten och uppväxt med samuraikoder och dikter som inte rimmar och Brandon Lee som är uppväxt med pizza och fumliga sexupplevelser i baksätet på polarens van. Tillsammans ska de stoppa den nya lokala Yakuza-klanen som ansvarade för Dolphans föräldrars död. Och det sker givetvis i Little Tokyo.

Idéerna är många här och Lester har tryckt på för fullt och för det mesta så lyckas de och ibland är de mindre bra. Dolphan har lite svårt med att få replikerna flyta och samma med Lee, men de är ett skönt par fast den däringa sexscenen mellan Dolphan och Tia Carrere är mest smärtsam för oss tittare. Dolph ser inte ut att ha det lika skönt som henne och det skrämmer mig för det är en fin tjej.

Annars smäller det och pangar så gott som hela tiden och det är en fin tid, 75 minuter allt som allt. Flera asiatiska ansikten känns igen och jag pallar inte nämna alla här men ni känner garanterat igen dem, tro mig. Och det känns som Lester har gått igenom alla kända filmer med just asiater i och samlat de i denna för att få till så hårda killar som möjligt och han lyckas med! Jag har sett denna många gånger under årens gång och den funkar fint fortfarande fast det blir inte lika ofta nu för tiden som man sätter på den som när den kom. Men den levererar om man är på rätt humör, varje gång. Och det säger en hel del det fast Roller Boogie rår den inte på!

3 kommentarer:

Daydreamer sa...

Ja, det är en actionklassiker. Kombinationen Mark L.Lester, Dolph och Brandon bådar gott men även om filmen innehåller en del fina stunder så känns det som om ngt saknas.

I den ytterta pinsamma sexcenen, noll och då menar jag verkligen noll kemi mellan dem så är jag tämligen äker på att Tia är ersatt av en sk body double.

mamoulian sa...

Scenerna kring slagsmålet när Dolph och Brandon möts först är väl filmens lilla extra enligt mig... Sen var väl Tia sötare förr (inklusive denna film) medan hon på nåt sätt blivit kantigare och manhaftigare i utseendet därefter (jag är mer för sött än snyggt?!)... Hursomhelst: Den första artikel jag läste nån gång om skådisar som var träiga i sexscener var väl hur Svarten Arnold i Total Recall hade det svårt med att gosa med Sharon Stone - Verhoeven fick enligt uppgift visa honom och det då ska ha hettat till rejält i den instruktionsscenen mellan regissören och Stone ;-D

Weekend Video sa...

Daydreamer:
Det förvånar mig inte det minsta för någon kemi mellan dem är där inte.

M-baby:
Har läst den artikeln med hahaha