fredag 5 juni 2009

Heist - 2001



Heist-raffel är alltid kul att titta på tycker jag. Filmer som denna, Inside Man och säkert fler som jag inte kommer på just nu. Det är något med att se om de kommer undan med och se om man kommer ihåg det till nästa gång man kollar på dem. Speciellt om de håller för en andra och tredje titt med. Vilket denna klart gör.

Gene Hackman, Delroy Lindo, Ricky Jay och Rebecca Pidgeon sköter sig fint och har inga problem med den skarpa dialogen av David Mamet. Tyvärr är den enerverande Danny DeVito och pajasen Sam Rockwell båda med i denna. DeVito kan jag stå ut med trots hans fåniga uppsyn medan den där jävla Rockwell går mig på nerverna var gång jag ser honom. Tyvärr måste jag erkänna han sköter sig i den sköna Galaxy Quest fast han kunde lika gärna varit utbytt där med en statist.

Storyn går vi inte in på för det är bäst för de som inte sett den själv att de ser filmen. men jag kan avslöja att det är ett tätt manus med många vändningar och turer. Lite action och våld bjuds vi på med, även om en del av det sker utanför bild och det som sker i slutet är lite av gubbkaraktär, då menar jag att det inte är HK-tempo på det utan mer lite realistiskt tempo på det. Det är trots allt gubbar i övre medelåldern som pangar här.

Men gillar den här genren av filmer med lagom tempo, stabila karaktärer, bra dialog och ett stabilt resultat så är detta en helt godkänd film. Kanske inget man ser fem gånger om året men när lusten faller på för den så levererar den. Mer krävs inte.

4 kommentarer:

cozzi sa...

Fin film som lever högt på dialogen och vändningarna i storyn.

Om du missat Mamets "Spartan" med Val Kilmer så är den ännu bättre.

Weekend Video sa...

Den står säkert i hyllan :D
Hade faktiskt tänkt att se den så nu, tack vare dig, så kommer den att åka på! Ska bara se klart Nynne först ;D

cozzi sa...

"-DANSKJÄVLAR!!!" ;)

Weekend Video sa...

Härlig film ;D