tisdag 30 juni 2009

Dexter : The Second Season - 2007



Då var den avklarad då, den andra säsongen på Dexter. Jag måste erkänna att jag var väldigt skeptisk de 5-6 första avsnitten för jag gillade inte riktigt karaktärutvecklingen hos vissa men sen plötsligt så bara satt det och det var hur bra som helst. Till skillnad från första säsongen så går denna mer på djupet och vi får mer kött på benen samt karaktärutvecklingen som jag inte gillade först. När den första säsongen var mer baserad på att fastställa Dexter och alla hans nycker och personlighet så tar denna det vidare och djupare. Vi får se en helt annan Dexter än de vi trodde vi kände och det är bra. Det innebär att serien inte står och stampar i samma fotspår utan går framåt.

Vad som är sämre med denna säsongen är att det är alldeles för lite av James Remars Harry, det tyckte jag var synd för jag ville se mer av honom samt mer av dexters hobby. Den får ligga lite i skymundan här av förståeliga själv men lite mer kunde de allt bjudit på. Och precis som det inte var störigt nog med karaktären Doakes i första säsongen så får vi ytterligare en störande karaktär till så är där där TVÅ som går mig på nerverna. Givetvis är det bra för det håller spänningen på topp samt man blir involverad mer i serien.

Men denna säsongen tillkommer en väldigt skön karaktär som spelas av Keith Carradine. Jag har alltid haft svårt för honom för han får alltid göra karaktärer som är antingen bittra, sura, besservissers eller en kombination av alla tre men här är han suverän med sitt lugna spel och sin smygande humor. Jag gillade honom som fan här. Michael C. Hall tar Dexter ännu längre här och gör ett jäkligt bra jobb, samma med Jennifer Carpenter som spelar hans syster i serien. Hon har med utvecklat sin karaktär som inte är lika jobbig som i första säsongen.Och för skoj skull så kan jag berätta att Hall och Carpenter gift sig nu så de verkar ha kommit bra överens i serien.

En mycket bra serie som fortsätter här i rejält spännande stil och för det hela ännu längre än jag trodde de vågade. Ett måste att se och en serie som rekommenderas det varmaste!

2 kommentarer:

Plox sa...

Härligt - bra pressat! :)

Men förstår jag dig rätt i att du gillar den första säsongen mer än denna andra?

Weekend Video sa...

Jag fann denna bättre faktiskt även om det började lite illavarslande.
Så denna är bättre är den första :D