måndag 29 juni 2009

Cidade dos Homens - 2007


City Of Men är uppföljaren till Guds Stad samt en fortsättning på tv-serien med samma namn och här får vi följa karaktärerna från den när de fyllt 18. Guds Stad har jag trots ett par tittningar inte alls fallit för, tvärtom däremot. Jag finner den rätt dryg och seg även om den har ett par bra scener så är den rätt överskattad. Men till skillnad från denna så är lyckas den behålla mitt intresse hela vägen.

Den här gången är det två homies som vi följer som valt att inte delta i gängaktiviterna och gått sin egen väg. Men då den ene är ung far och helst av allt vill knulla runt och inte sköta om sitt barn så är den andre pappalös och gör allt för att få reda på vem hans far är och vart han finns. Han däremot är kär och trogen. Deras värld kolliderar snart med knarkligornas och allt allt som varit tryggt plötsligt rasar.

Tempot är okej och det är hyggliga miljöer då en slum är en slum och sånt alltid är intressant att beskåda. Skådisarna är samma som i serien och även från Guds Stad. Dock ej samma regissör på filmerna. Brasiliansk film för mig annars är inget jag kastar mig över och köper men ser det om tillfälle ges. Tropa de Elite är annars en okej film och samma med Carandiru som är en fängelsefilm och en skildring av en massaker på fångar i just det fängelset. Men denna var ingen direkt upplevelse då det kändes som det var samma saker som upprepades hela tiden. Men gillar man Guds Stad och serien så kanske denna slinker ner fint. Själv blev jag inte imponerad.

Inga kommentarer: