måndag 22 juni 2009

Resident Evil - 2002



Paul W.S. Anderson är nog Hollywoods svar på Uwe Boll när det gäller pajkastning på hans person och hans filmer. Själv kan jag inte förstå varför för jag har gillat alla filmer jag har sett av honom hittills. Och även om denna inte direkt följer spelet linjärt utan verkar mest bestå av tvåans spel och lite av trean så gillar jag den. Det är en solid underhållande actionfilm med monster och lite zombies inkastade. Och har vi tur så kanske Andersons Director´s cut på denna kommer snart som det varit prat om länge nu, med mer blod och gore. Bara så länge det inte blir som i AVP med lite uselt inlagt cgi-blod bara.

Milla Jovovich sköter sig fint, samma med Michelle Rodriguez som konstigt nog attraherar mig på underliga vis, Colin Salmon från Jason X, AVP och Doomsday är sitt vanliga kyliga jag och det räcker för mig. Jag är inte svårflörtad. Actionen är stabil och även om det inte är så mycket gore som man kan förvänta sig i en zombiefilm så funkar det helt okej. Allt behöver inte drypa av slakteriprodukter även om det är skoj.

Följdes av två uppföljare och en tredje på väg som efter den fina och bästa i serien, Resident Evil: Extinction. Stabil film som jag finner vara den minst bra i serien men helt okej trots det, låt inte detta avskräcka er utan se den eller se om den. Toppas av trean och mittenfilmen är tvåan, allt enligt mig. Tvåan kommer upp i det snaraste misstänker jag så håll korpgluggarna öppna för den här. Tills dess så vänta tillsammans med denna.

5 kommentarer:

khenrikm sa...

Jag tror Marilyn Manson har gjort den trevliga musiken till denna som ger den en lite egen stämning tycker jag. Denna ses en gång om året i sällskap av kompisar och öl. Najs.

Jocke Andersson sa...

Problemet med Mr Anderson är att han gör barntillåtna versioner av vuxna filmer. Det kanske dock är bolagen som trycker på då han faktiskt har skapat den sköna Event Horizon, men efter den löjligt tama Resident evil, det usla manuset till Resident evil 2 och en AvP från 11 år så börjar jag ge upp... han får dock pluspoäng för RE: Extinction... så det finns väl hopp. :)

Weekend Video sa...

Och där kom första pajen ;D

Daydreamer sa...

Denna film är okej men lider av att den är barntillåten, förväntar mig inte ngt slakthus men lite blood and gore hade ju inte skadat.
Det roliga är att inför denna film så såg jag en intervju med Paul Andersson där han talade om sina influenser, att Lucio Fulci var en stor inspirationskraft.

Jocke Andersson:
Men Paul Andersson har visat att han kan, Event Horizon och Death Race är två lyckade filmer och hans två bästa enligt mig.

Jocke Andersson sa...

Daydreamer: Event horizon håller jag med om men det är enda plustecknet i en lång rad minus. Deathrace har jag dock inte sett så jag återkommer med en kommentar när jag gjort det. :)