söndag 14 juni 2009

The Golden Voyage Of Sinbad - 1974



Söndag innebär som alltid söndags-raffel och denna gången blev det i sann matiné-anda av Harryhausen och The Golden Voyage Of Sinbad. Förväntningarna var höga efter både Jason And The Argonauts och Clash Of The Titans samt att jag har kommit över alla tre Sinbadfilmerna varav denna är den som dök upp först. Men den totala glädje som infann sig i de två första filmerna jag sett kom inte här.

John Phillip Law spelar Sinbad här och han är rätt sketen faktiskt, stirriga ögon har han med fast han ser stilig ut i sin turban. Skägget var rätt tamt så där blev det inga extrapoäng. Caroline Munroe är ögongodiset i denna och jag ljuger inte när jag säger att hon högst har 10 repliker i hela filmen, hon springer mest runt med stirrig blick och hävande blick. Bysten är det inget fel på så allt som fattas är bara en helikopter för ett bättre betyg men se, den kom aldrig. Annars går det ut på att Sinbad ska fara till en ö långt, långt bort och där finna en skatt samt ungdomens källa. Givetvis är det fara och färde med fast det märker vi inte av mer än att en av crewet inte kan spela luta. Och till sist så hittar dem dit och då blir det lite rafflande till sist.

Lite Harryhausen-magi får till sist i form av en enögd Kentaur, en 6-armad Kali komplett med 6 svärd och allt, en grip och lite annat. Tyvärr kommer det för sent i filmen för det är en rätt seg historia occh har inte alls den glädje och charm som Jason och Clash innehar. Man skiter i det till sist och Law´s Sinbad är rätt tråkig ärligt talat. Inte enda enda gång försöker han talla på Munroe, jag hade inte gjort något annat om jag hade varit honom!

Men den funkar att slå ihjäl tid till och modellerna är såklart fina, precis som fröken Munroe så det gör sitt till för den ska stanna i hyllan. Men jag får se om den senare så kanske den passar mig bättre då.

2 kommentarer:

Jocke Andersson sa...

Den är helt klart värd att se, tack vare Munroe och all stopmotion, med ett plus till tom Baker som bad guy... men den är rätt tråkig i jämförelse med de äldre rullarna...

Weekend Video sa...

Hoppas de är bättre för denna var faktiskt rätt sur...