söndag 7 juni 2009

Zodiac - 2007



David Fincher är en intressant regissör samt skaparen av en av de bästa Alien-filmerna. Dvs Alien 3. Seven är en fin film, Fight Club var bra men sabbas av mysko slut, Panic Room är spännande men stör mig pga dålig research gällandes diabetes, bodde med en diabetiker i 5 år så vet att det är föga overkligt i filmen, The Game är ett mästerverk från början till slut och innehar det mest fantastiska slut någonsin, jag stod upp i soffan första gången jag såg den, och den senasta filmen tänker jag inte ens ge mig in på. Brad Pitt som än en gång ska visa han är mer än ett vackert ansikte så det står jag över. Nu till Zodiac.

Detta är en låååång film. Långsamt tempo och den missar inget och med ett kusligt arbete i detaljerna. Till och med cigarettetiu är tidsenliga. Det är ett seriöst jobb bakom denna filmen. Filmen är full med stabila skådespelare som gör fint i från sig även om just Brian Cox och Robert Downey Jr. är de som utmärker sig mest tycker jag. Kanske för jag gillar dem mest i filmen med men det struntar jag i. De är bra i alla fall. Gyllenhaal är sitt vanliga sävliga jag och Mark Ruffalo påminner mig mest om den där usla "erotiska" thrillern han gjorde med skatan Meg Ryan, huh vilken dålig film. Det enda som var bra där var den autentiska avsugningen, knappt det ens faktiskt.

Versionen jag såg var director´s cuten som var längre än den vanliga versionen men jag märkte inte direkt av något nytt. Men det är som sagt ett stabilt arbete med mycket kött på benen och den själva jakten är inget direkt man får se utan mer arbetet bakom att läsa koderna, följa upp spår och sådant. Kanske inget för de som vill se en ny Seven, långt i från. Men ger man sig själv tiden och intresserar sig för filmen så får man sin belöning i just en bra film. Inget som skakade mig direkt men det kändes inte som bortkastade 150 minuter i alla fall utan de var väl spenderade. Nu är jag inte så värst insatt i det riktiga fallet så jag vet inte hur pass noggranna de varit här med det autentiska men detta är nog så nära det går att komma. Filmen är trots allt baserad på en bok av en av männen bakom jakten på mördaren.

Men för jag är den vänliga själ jag är så ska jag avslöja namnet på mördaren här så de som inte vill ödsla 150 minuter för att få veta det slipper just det:
His name is Robert Paulson...

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Kul att du gillade Zodiac! Bra rulle! Har sett den ett par gånger nu :)

Men hur kan du tycka at The Game har ett fantastiskt slut? Med all respekt för din smak ;) Det är ju det vanliga gamla trista allt var en dröm/skämt/uppgjort osv osv - något som nollställer hela filmen till ett meningslöst... ingenting.

Dock måste jag säga att den var spännande och bra fram tills dess :)

Weekend Video sa...

Jag var som sagt inte beredd på ett sådant slut så det funkade fint för mig och gör fortfarande :D

Jag kanske har lite speciell smak där men jag gillar det ;D

Mr_v sa...

Tycker det här var en riktig höjdare! Redigt stabilt hantverk, och det är skönt att den får ta den tid den tar på sig. Man önskar ju sig nånstans lite mer av ett klimax på slutet, men det hade ju liksom sabbat hela grejen om det diktat iho ett slut när övriga filmen verkar så trovärdig.

Weekend Video sa...

Det har du rätt i att man gärna vill ha ett mer "pangit" slut efter all den tid man suttit där men detta var det bästa,precis som du skrev. Men en uppgörelse med dubbla pistoler och mexikan stand-offs hade inte suttit fel! ;D

Plox sa...

Har bara sett Zodiac en gång och gillade verkligen den. Men känns ändå inte som en film man vill se om såhär nära inpå. David Fincher är däremot min husgud för stunden. Panic Room = gravt underskattad thriller och såååå snygg. The game = fantastiskt upplägg med härliga vändningar. Fight Club = bäst. Se7en = måste se igen, igen och igen! Alien 3 = nästbästa Alien filmen. Benjamin Butt = överlägset minst bra. =P

Weekend Video sa...

Plox:
Trevligt att se dig här igen :D
Trevligt med fler fans av The Game, känns som det är läge att se om den nu!