söndag 28 juni 2009

Gomez & Tavaréz- 2003



Eller Step On It! som den heter här på DVD är ytterligare en fransk action/komedi om två snutar som motvilligt blir partners och vänner och tillsammans ska de rädda dottern till en mördad revisor från en gammal okänd maffia. Inget nytt under solen och definitivt inget som kommer förändra världen.

Inledningens första minuter är roliga och bygger upp lite förväntningar mest pga av känslan av att detta kommer påminna om Taxi-serien men den kommer inte ens i närheten av de sämsta delarna i den serien. Allt som är brukligt annars är där från franska filmer som just Taxi, B13 osv... Tempo, brudar och skurkar som skottlossningar. Tyvärr är här för lite av allt. Brudarna sträcker sig till en som är fin, ett par skottlossningar får vi men de är totalt intetsägande och tråkiga men tempot är relativt högt här och filmen flyter undan rätt fort trots sina 109 minuter, det vill säga till de sista 20 minuterna då tröttnade jag helt på vad som hände.

Filmen vet inte vad den vill vara, komedi eller action, och det slutar med att den är inget av det. Humorn är frånvarande och visar sig bara i de första minuterna och actionen är rejält barntillåten. Så inget man bör kasta ut stora pengar för och själv gav jag bara en tia från ginza så det var överkomligt får jag säga. Jag gillar annars fransk film i all dess former och visst är där en viss kvalité över den men det blir så fruktansvärt ointressant i längden så man skiter i den till sist. Nu är dock regissören så säker på sin konst med denna filmen så han gjorde en uppföljare med och med samma lirare en gång till. Men den kommer jag inte att ta ut mig för att hitta, den saken är säker.

Inga kommentarer: