söndag 21 juni 2009

Nid de guêpes - 2002



Mannen bakom Hostage och Intimate Enemies har övertygat mig med ännu en film, nämligen The Nest som är den engelska titeln på den. Florent Emilio Siri är en väldigt övetygande actionregissör och han har inte gjort mig besviken än och med denna så visar han att remaken på Assault On Precint 13 2005 var totalt onödig då denna kom redan 2002 och spöar den med råge!

Ett litet gäng småtjyvar bryter sin in på ett cointainerlager och binder nattvakterna, plundrar containrar med laptops och gör sig redo för att sticka totalt ovetandes om vad som är på väg till dem. Saken är den att en fångtransport är på väg dit efter att ha kommit undan ett bakhål och nu är de strax alla samlade i detta lager och utanför samlas deras banemän och mörkret har lagt sig över området. Och i ett industriområde där ingen jobbar kväll kan man jobba rätt ostört vilket de i lagret snart nog kommer att märka.

Ja, ni ser själva vilken film denna är baserad på/kopierad av utan problem och bra är det med gjort. Vi får här pang-pang utav helvete och inga döda punkter och ingen skonas. Skottlossningarna är helmaxade och det är verkligen bra gjord action vi bjuds på, bodycounten är hög och jag undrar verkligen hur många statister de fått med i denna för det är verkligen många! Samy Naceri från Taxi-filmerna är en av tjyvarna här och han är underhållande som vanligt och den kvinnliga fägringen står Nadia Farés för. De andra är okända för mig men gör sitt väldigt övertygande och bra.

Gillar man fransk film eller actionfilmer överhuvudtaget så bör man verkligen se denna. Själv har jag blivit biten av fransk film på riktigt. Tror faktiskt inte jag sett någon dålig än på sista tiden, det har varit väldigt länge sedan det när jag tänker efter, jo förresten Martyrs, gillade jag inte och det är väl den enda. Inte bara skräck de är ena jäklar på utan de behärskar de flesta genrer stort. Härligt att se! Stort tack till cozzi för tipset med, härligt med aktiva läsare som vet vad man vill ha ;D

Rekommenderas varmt!

5 kommentarer:

cozzi sa...

Tajt liten actionrulle det där. Kul att du tyckte om den.

Gillar verkligen den här vågen med unga genrefrälsta franska regissörer som väller fram. Många intressanta rullar på gång de närmaste åren.

Jocke Andersson sa...

Den där ska jag se/ha!

Weekend Video sa...

cozzi:
Du känner mig nog allt för väl låter det som ;D

Håller med dig om det faktiskt. Frankrike visar sig vara mer än Eiffeltornet och stora baskrar. Ska bli spännande att se vad som är på gång härnäst!

Jocke:
Finns på discshop under den usla översättningen Operation Fritagning.
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=33545&lang=se&subsite=movies&&ref=
Happy hunting!

Daydreamer sa...

En riktigt, riktigt bra och blytung actionrulle!

Bra recension som på ett bra sätt uttrycker mina känslor och reflektioner.

Weekend Video sa...

Tackar för det!