måndag 29 juni 2009

Tropic Thunder - 2008




Ben Stillers drift med amerikanska vietnamkrigsfilmer är faktiskt roligare än jag konstaterade första gången jag såg den men den lever inte upp till förväntningarna jag hade på den. Iofs såg jag inte klart då men nu blev det gjort och det blir nog ett köp på den när priset är rätt. Motvilligt får jag säga den är väldigt pricksäker i sin parodi på just den sortens filmer som jag är så fäst vid men det får man tåla som en fan. Och Ben Stiller visar sig vara just regissör att dra det i land.

Inledningen med striden är jäkligt bra och jag finner mig sitta och hoppas på att det är den aktuella filmen som ska visas och inte en inspelning vilket det är. Hade bara Hollywood kunnat ösa på med en sådan krigsfilm nu som de visar här i de första 5 minuterna så hade jag gråtit av glädje, tro mig. De kända ansiktena här är många och hade det inte varit för Tom Cruise och hans överdrivna spel så hade jag tyckt mer om filmen. Visst är även den rollen en parodi men den killen klarar inte av att göra något utan allt ljus ska vara på honom.

Ben Stiller har ett par sköna scener som den med pandan och när han slänger i väg den äckliga ungen i slutet på bron. Jack Black är för festlig när han erbjuder att putsa pålen på Alpa Chino:

- Alpa, if you untie me, I will literally suck your dick, right now.
- Man, I told you for the last time, I love tha pussy!
- I'll cradle the balls, stroke the shaft, work the pipe, and swallow the gravy. Get it over here, buddy. Let's do this.

Men filmens höjdpunkt är utan tvekan Robert Downey jr. och hans Udu Kier-liknande skådis som färgat sig själv svart för att spela en svart sergeant i filmen! Han är för jäkla härlig och underhållande. Och han lyfter filmen rejält med. Ingen Downey ingen film, den saken är säker.
Kul underhållning som säkerligen växer med tiden och man bara måste älska Matthew McConaughey som devoterad agent som räddar dagen med TIVO. Han är för go´ den killen!

2 kommentarer:

cozzi sa...

"-I'm a lead farmer, motherfucker!"

Årets replik ;D

Skön komedi med Steve Coogans/regissörens död och pandamassakern som höjdpunkter efter Downey Jr's finfina skådespel. Hans Russell Crowe-kopia goes Fred Williamson är klockren. Fin fejktrailer för munkfilmen med Tobey Maguire också.

Weekend Video sa...

Så sant som det är sagt! Downey är för jävla bra här. Men den repliken "-I'm a lead farmer, motherfucker!"
är guld bara den hahaha