fredag 19 juni 2009

Reign Of Fire - 2002




Ibland kommer det en film som totalt överraskar en för man har ingen som helst koll och man går bara på omslaget och namnen i den. I mitt fall så sprang jag på denna på en mack av alla ställen och förvåningen när jag sett den var stor. Inte bara över det feta DTS-spåret utan även över hur fet filmen är. Jag gillar den här typen av film och när det är så bra gjort som det är här så är lyckan överväldigande.

Storyn är som sådan att en slumrande drake har vaknat under marken i London och nu är det fullt krig. Hela världen går under och i ett post-apokalyptiskt England som är rejält skövlat har de få överlevande sökt sin tillflykt i en ödslig borg och bidar sin tid och odlar grönsaker. Men en dag rullar en tanks in på gården och en stridshelikopter landar utanför farstun. Jänkarna har kommit och knackar på dörren och snart börjar en sista strid för överlevnad.

Christian Bale, Gerard Butler, Matthew McConaughey och den fina Izabella Scorupco är en del av besättningen i denna fina action/fantasi/sci-fi film med grymma effekter. Drakarna här är jävligt fint gjorda och det är både modeller som cgi vi får här. Jag finner inget att klaga på det området. Bale är sitt vanliga sammanbitna jag, Butler är som alltid en cooling med glimten i ögat, McConaughey överraskar som både tuffing och badass. Ett stort steg från hans vanliga trevliga roller han gör. En skön kille jag gillar helt klart. Scorupco är en pudding som gjort en del sköna filmer som denna, Vertical Limit och Exorcist: The Beginning men även skit som Cougar Club. Hon ska göra sköna filmer som de nämnda och inget annat trams.

Jag tycker detta är en skitskön film och gillar den skarpt och tiden försvinner lika snabbt varje gång man ser den. Man glömmer helt enkelt bort att kolla tiden för det är så bra. Kombinationen av bra effekter, sköna skådisar och ett grymt tempo gör att denna levererar varje gång, åtminstone för mig. Att det kanske låter löjligt med drakar här är bara att skita i för det är lysande här. Bara synd att det inte finns fler filmer som denna.

Lysande film!

4 kommentarer:

J.R sa...

Väldigt underskattad rulle som fick väldigt mycket skit när den kom vill jag minnas. McConaughey är en riktigt hård jävel i den här filmen:D

Weekend Video sa...

Jo, den fick en hel del där när den kom faktiskt. Att det ska vara så svårt att ha lite fantasi egentligen?

Tack för du läser!

Daydreamer sa...

En oförskämt bortglömd rulle med tå av mina favopritskådisar, Christian Bale och Matthew McConaughey.

Jag gillar denna skarpt!

Weekend Video sa...

En skitskön film detta :D
Roligt du med gillar den!