fredag 26 juni 2009

Cage - 1989




Cage är en gammal film från videotiden som man såg men aldrig riktigt glömde bort. Visst fasiken hade man inte räknat med det som händer i den och man hade önskat sig mer action. Då. Nu ser man det för vad det är, en skön actionfilm som är lite långsam emellanåt både på gott som ont.

Lou ferrigno spelar Billy, han blev skjuten i skallen i Vietnamkriget när han ska rädda sin vän Scott, Reb Brown och jepp, han skriker här med när han skjuter. Nu lever de ihop och Scott tar hand om Billy som nu är som ett litet barn mentalt efter skottet. Men när de deras bar bränns ner och Billy tvingas att ställa upp i illegala fightingmatcher i en stålbur så är det Scotts tur att rädda livet på sin vän.

Lou Ferrigno spelar över all förväntan här tycker jag. Han är riktigt bra som Billy och även i fightingscenerna övertygar han. Reb Brown är Reb Brown och det är ett gott tecken tycker jag. Men filmen bjuder på många kända ansikten här som förvånade mig faktiskt. Vad sägs om Danny Trejo, Al Leong, Endo i Dödligt Vapen som här nog har sin karriärs största stund när det gäller dialog, James Shigeta - Midnight Man och som Takagi i Die Hard, Branscombe Richmond, Sixkiller i Renegade och mycket annat, Al Ruscio och Tiger Chung Lee från Blind Fury, Red Heat, The Golden Child.

Visst är den väldigt 80-tal men det är inget som stör direkt förutom tröjan Reb Brown har i en scen i början, ni vet vilken om ni sett den, tro mig. Lite långsamt tempo den första timmen för att öka upp den sista halvtimmen. Lite pang-pang med för de med krav på det och det måste där vara i en sån här film tycker jag, Följdes av en uppföljare, Cage 2, men den har jag aldrig sett. Om man gillar genren och tidseran så är det en skön film och väl värd en titt. Det finns mycket sämre skit än denna än att lägga tid på, tro mig. Vi andra njuter av Reb och hans vrålande.

3 kommentarer:

mamoulian sa...

Kommer inte ihåg filmen, men vet att jag såg den med min gamle polare när vi var fjortisar... Lou är en favorit - synd att han inte fått "större" roller i sin normala hudfärg...

khenrikm sa...

Jag gillar namnet. Och "Cage 2" låter ännu bättre, som namn på en film alltså. Det är hårt liksom.
Värt att kolla upp, tack för tipset.

Weekend Video sa...

M-baby:
Håller med dig om det med Ferrigno. Han förtjänar bättre roller än bara små inhopp som han får nu. Ser gärna honom i en hederlig actionfilm igen.

khenrikm:
Det var så lite så. Säg till om du hittar tvåan bara!