tisdag 23 juni 2009

Resident Evil: Apocalypse - 2004



Åter till racoon City far vi i uppföljaren till Resident Evil, den andra i serien. Mer action och zombie-raffel får vi här, till och med mer blod och slafs än den första filmen. Denna är det en högre rating på med. Anderson har nöjt sig med att skriva manuset här och det är frågan om det verkligen var nödvändigt för det verkar inte finnas något direkt.

Storyn är att de ska finna dottern till skaparen av viruset och ta sig ur staden innan det går helt åt helvete. Inget mer. I stället får vi fetare actionscener där fröken Jovovich har de bästa bland annat när hon gör entré i kyrkan samt när hon rostar hundarna och springer ner för väggen i slutet. Oded Fehr (Mumien 1-2, Deuce Bigalow, Resident Evil: Extinction mfl) har även en fet scen i början när han dyker ur en helikopter. Annars känns det mer som de staplat actionscener på actionscener och kastat in lite dialog för att ge tittaren en paus mellan alla tomhylsor.

Denna känns mest som en mellanfilm som inte för något fram alls utan bara mest står och stampar med karaktären Nemesis inkastad för att få till lite story och denna filmen verkar mest vara baserad på just Resident Evil: Nemesis-spelet med. Inget spel jag fördjupade mig i direkt då jag fann det rätt drygt. Men då den leder fram till den fina Extinction så man får vara tacksam för det. Överlag en okej actionfilm med bättre tryck än i den första men avsevärt sämre story men den duger fint att se, det gäller bara att stänga av allt och njuta av de fina actonscenerna i stället.

5 kommentarer:

Daydreamer sa...

Håller till stor del med dig i din recension.
Det är en helt ok actionfilm för stunden och det är onekeligen en mellanfilm, karaktären Nemesis utnyttjas tyvärr inte till fullo (har dock inte spelat spelet så jag kan inte uttala mig så mkt mer om den karaktären).

Weekend Video sa...

Grabben gillade den rejält, väntat iofs, men jag kunde lika gärna väntat ännu längre innan jag såg om den igen. Trean är bäst här, absolut

Fred Anderson sa...

Inte ens en okey actionfilm. Stentrist amatörsörja! Tacka vet jag trean... och fan, till och med ettan är ett mästerverk i jämförelse :)

khenrikm sa...

Jag vet inte hur gammal din grabb är, Lizzardking, men jag är nog lika gammal som honom mentalt, för jag gillar denna! Det händer saker hela tiden och Millas actionscener är coola. Ni är bara gnälliga allihopa :-)

Weekend Video sa...

Han blir 12 år i dag faktiskt :D
Stor grabb med ett sunt intresse för film får jag säga. Jag gillar denna med fast storyn är intetsägande, tyvärr. Men Milla är klockren i sin roll och jag ser verkligen fram emot fyran :D