lördag 6 juni 2009

Outlander - 2008



Outlander är en film som jag inte hört något gott om direkt mer än att kollegan Jocke på Gummimonsterfetischism skrev nåt så positivt om den. Storyn är annars lite flippad sc-fi möter vikingafilm. Eller varför inte Alien korsad med Den 13e Krigaren? Är som sagt inte så värst frälst i sci-fi men av någon konstig anledning så ser jag sådana filmer ändå! Mysko.

Jim Caviezel spelar en lirare från en annan planet som kraschlandar på jorden mitt under vinkingaeran och tar med sig något elakt. Givetvis tar detta elaka för sig av den lokala befolkningen och snart är det krig mellan forn grannar och vänner då de tror det är de andra som anfaller dem. Jim blir hamnar hos John Hurts vikingahövding som ligger i fejd med Ron Perlmans dito och snart blir de varse om vad hotet egentligen är.

Jag gillar filmer om just vikingar, så länge de inte är nordiska bara, och monster går alltid hem i detta hushållet, så detta vore ett säkert sätt att få högljudda vrål i från denna soffan men så lätt går det inte. Jim är precis som Adrian Brody en rätt slät skådis, jag finner dem båda varken varma eller kalla, de bara är. John Hurt är en bra skådis, Perlman börjar bli en parodi på sig själv för han är precis som Lance Henriksen nu för tiden, med i precis allt. Och det är det som blir lite drygt här, Caviezel fyller upp sin roll men han är så intetsägande och blek så man tar inte han på allvar. Samt att tiden är lite för lång och filmen hade inte dött av att vara en 15 minuter kortare.

Annars har jag inga problem med att smälta storyn eller monstret, det var skönt och stort, även om det ser ut som en blandning av det i The Relic och Split Second. Fina miljöer, roliga skådisar i de andra rollerna och bra action när det väl rafflade till. Men det hade funkat bättre för mig och det varit en annan skådis i leaden men den funkadre trots det och det är inte omöjligt det blir ett inköp av denna. Speciellt en utgåva med text för den jag såg hade ingen så jag gav upp att försöka följa dialogen rätt snabbt. Men annars godkänd underhållning och inte så illa som "kritikerna" och "kulturvetarna" vill göra den till. Det är som jag säger om kondomer smaksatta med lök och ost: smaka, du kanske gillar det!

4 kommentarer:

cozzi sa...

Har inte sett just "Outlander" men Caviezel har inte gjort nåt särskilt intryck tidigare. Å andra sidan är man inte särskilt svårflörtad i vissa lägen, "vikingar vs. aliens" - sånt hamnar garanterat i samlingen.

Nu blev jag väldigt sugen på att se om den där gamla Lee Majors-rullen, "The Norsemen", som jag såg på bio som liten glytt. Vikingar som seglar åt helsike fel och strandar i Nordamerika och fajtas mot indianer :D. Mumma för en liten sketunge.

Weekend Video sa...

The Norseman såg jag på video men den var väl inte direkt någon höjdare. Iofs hade de världens enda färgade viking i filmen så den kan nog funka i dag :D

Fred Anderson sa...

Fast Outlander har fått överlag bra recensioner, inte speciellt sågad alls - om än inte speciellt uppmärksammad.

Verkar som en kul film i alla fall, även om John Hurt spelar lika bra som Hagamannen nu för tiden. För att inte tala om floppen Ron Perlman.

Weekend Video sa...

Den är klart värd en titt.